Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Bielice

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół z XLVI sesji Rady Gminy Bielice z dnia 25.03.2024r.

Protokół Nr XLVI/2024

z sesji Rady Gminy Bielice

z dnia 25 marca 2024r.

 

 

Początek sesji – godz. 10.00

Miejsce sesji – sala konferencyjna Urzędu Gminy w  Bielicach

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Ponadto na sesji obecni są: Wójt Gminy Bielice – Iwona Kochel, Skarbnik Gminy – Monika Szustak, Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej Beata Olender, Kierownik OSP Anna Maria Kopacka,, SołtysRadny Powiatu Pyrzyckiego Stanisław Wądołowski, Sołtys Małgorzata Głowacka, przedstawiciele OSP Bielice : Janusz Świercz, Kamil Kołobycz, Radosław Radziuk.                                           

Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Ad.1

Obrady XLVIsesji Rady Gminy Bielice otworzył Przewodniczący Rady Jan Adamski.

Na podstawie podpisanej listy obecności Przewodniczący obrad stwierdził, że na stan  15 radnych w sesji uczestniczy 15 radnych jest więc quorum do prowadzenia prawomocnych obrad w dniu dzisiejszym.

Przewodniczący obrad Jan Adamski przywitał wszystkich przybyłych na dzisiejszą sesję.

Ad.2

Przewodniczący obrad Jan Adamski: protokół z XLVI sesji Rady Gminy Bielice był wyłożony do wglądu w biurze Rady, każdy radny mógł się zapoznać z jego treścią. Czy ktoś wnosi uwagi do protokołu?

Brak uwag.


 Protokół z XLVI sesji został przyjęty.

Ad. 3

Przewodniczący obrad Jan Adamski: czy są propozycje zmian do porządku obrad?

Nie widzę

Porządek sesji został przyjęty i przedstawiał się następująco:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie protokołu z XLV sesji Rady Gminy Bielice.
  3. Zgłaszanie zmian do porządku sesji.
  4. Przedstawienie informacji o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
  5. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Bielice od XLV sesji Rady Gminy Bielice.
  6. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Gminy Bielice powierzonych na XLV sesji  do wykonania Wójtowi Gminy Bielice.
  7. Informacja dotycząca opłaty planistycznej i adiacenckiej.
  8. Sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Bielicach za 2023 rok.
  9. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielicach za 2023 rok oraz przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2024 rok.
  10. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2023 rok oraz zapotrzebowanie związane z realizacją zadań na 2024 rok.
  11. Raport  z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki  i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Uzależnieniom Behawioralnym dla Gminy Bielice za 2023 rok.
  12. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego dla Gminy Bielice  „ Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2024 – moduł II,
  13. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2024r.
  14. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Bielice na lata 2024-2032.
  15. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy pomiędzy Powiatem Pyrzyckim a Gminą Bielice w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji dla Powiatu Pyrzyckiego na dofinansowanie zadania
    pn.: „ Utworzenie Poradni Okulistycznej w Szpitalu Powiatowym w Pyrzycach.”
  16. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Bielice w 2024 r.
  17. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zasad wykonywania                        
    i finansowania programu usuwania i utylizacji wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Bielice.
  18. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Bielice dla terenu położonego w obrębie ewidencyjnym Będgoszcz.
  19. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat  nieruchomości oznaczonej numerem 98/1 położonej  w obrębie geodezyjnym Będgoszcz w trybie przetargowym.
  20. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie na czas oznaczony kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność Gminy Bielice.
  21. Wolne wnioski i informacje
  22. Zamknięcie sesji.

Porządek stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

Ad.4

Przewodniczący obrad Jan Adamski: do dnia sesji nie zgłoszono interpelacji i zapytań radnych.

Ad.5

Wójt Gminy Iwona Kochel przedstawia sprawozdanie.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Wójt Gminy Iwona Kochel: Szanowni Państwo, 21 października 2018r. to dla mnie ważna data, albowiem w tym dniu podjęłam odpowiedzialność za przyszłość Gminy Bielice. Początek kadencji nie należał do łatwych. Duże zadłużenie gminy miało być podstawą do jej likwidacji i podziału między gminy sąsiednie. Jednakże mój upór i dążenie do celu poskutkowało tym, że dostałam szansę aby być jej gospodarzem w obecnej kadencji.Był to czas intensywnej, systematycznej i owocnej pracy dla dobra całej gminy oraz jej mieszkańców. W minionych pięciu latach zrealizowaliśmy wiele inwestycji na terenie całej Gminy oraz zadbaliśmy o odpowiedni jej wizerunek, który znacząco się poprawił.  Cieszę się, że udało nam się wspólnie z Radą Gminy Bielice wypracować plany inwestycyjne. Dzięki temu nasza Gmina nieustannie się zmienia i rozwija.  Wszystko to przy jednoczesnym pozyskiwaniu środków zewnętrznych oraz spłacie części kredytów. Inwestycje to nasz wspólny sukces, więc po krótce chciałbym wymienić te, które zostały zrealizowane w obecnej kadencji.

Przewodniczący Rady Jan Adamski: Pani Wójt przepraszam, że wejdę w słowo.

Wójt Gminy Iwona Kochel: to jest moje sprawozdanie i jeszcze go nie skończyłam.

Przewodniczący Rady Jan Adamski: dlatego powiedziałem przepraszam, że wejdę w słowo.    W tym punkcie mamy sprawozdanie Wójta od XLV sesji. Zrobimy to.

Wójt Gminy Iwona Kochel: w wolnych wnioskach. Dobrze. Kończy się kadencja więc myślałam, ze mogę to zrobić w sprawozdaniu. Ale niestety widać, że jest to mi odebrane.

Przewodniczący Rady Jan Adamski: taką możliwość będzie Pani miała w wonnych wnioskach.

Radny Bogdan Wdówka: mam pytanie do audytu, który się odbył? Jakie są wyniki tego audytu?

Wójt Gminy Iwona Kochel: jesteśmy w trakcie realizacji. Na razie był w bibliotece przeprowadzony audyt i nie ma żadnych zastrzeżeń na dzień dzisiejszy a na resztę wyników czekam.

Radny Bogdan Wdówka: modernizacja oświetlenia na terenie gminy też Pani mówiła?

Wójt Gminy Iwona Kochel: to też jest w trakcie realizacji. Są spotkania na których byłam. Jest dużo niedopowiedzeń z którymi włodarze się  nie zgadzają. Kontrowersyjna kwestią jest dzierżawa słupów, które będziemy musieli dzierżawić przez pięć lat od ENEA. To właśnie ENEA jest gospodarzem oświetlenia. Jesteśmy teraz na etapie rozmów. Szczegółowo Państwu tego nie opowiem. Dostaliśmy dofinansowanie i chcielibyśmy w to wejść. Dużym atutem będzie oszczędność dla gminy.

Radny Bogdan Wdówka: czyli to będą lampy standardowe, które mamy. Zasilane 220V?

Wójt Gminy Iwona Kochel: to będą lampy, które będą miały nowe klosze i ledowe żarówki, które są oszczędne.

Ad. 6

Wójt Gminy Iwona Kochel przedstawia sprawozdanie.

Dyskusja: brak

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 7

Wójt odczytuje informację dotyczącą opłaty planistycznej i adiacenckiej.

Informacja dotycząca opłaty planistycznej i adiacenckiej stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad. 8

Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej przedstawia sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Bielicach za 2023 rok.

Radny Bogdan Wdówka: zanotowałem sobie kilka rzeczy na komisji o których Pani mówiła i proszę o wyjaśnienie bo nie mogłem nigdzie znaleźć coś na temat standardów unijnych jakie powinna spełniać biblioteka?

Dyrektor GBP Beata Olender: do tej pory się nie spotkałam aby ktoś wymagał takich standardów ode mnie. Działalność biblioteki spełniała do tej pory wszystkie wymogi. Nie wiem o co chodzi? Czy chodzi o wymogi powierzchni, czy chodzi o wymogi księgozbioru na jednego czytelnika ile ma przypadać? O co chodzi bo nie bardzo wiem jakiej informacji udzielić?

Radny Bogdan Wdówka: padło od Pani stwierdzenie, że biblioteka powinna spełnić wymogi unijne. Nie wiem czy pod względem powierzchni, koloru ścian?

Dyrektor GBP Beata Olender: to chodzi o tą instytucję kultury która miała powstać czy która jest?

Radny Bogdan Wdówka: to dla mnie nie ma znaczenia czy miała powstać czy nie. O tą co jest.

Dyrektor GBP Beata Olender: odwiedziły mnie instruktorki z książnicy pomorskiej. Obejrzały bibliotekę, zobaczyły jak działa. Nie miały zastrzeżeń więc sądzę, że te wymogi są pełnione co do działalności biblioteki.

Radny Bogdan Wdówka: mówiła Pani, ze planuje remont biblioteki. Skoro Panie z książnicy nie wniosły zastrzeżeń do poziomu biblioteki gminnej to jaki sens jest robić remont?

Dyrektor GBP Beata Olender: chodzi o odświeżenie, wymianę podłogi bo do takich rzeczy były zastrzeżenia ale to działa i nie jest na ten moment. Trzeba zapewnić środki, plany zrobić bo w budżecie nie było to ujęte. Trzeba to zabezpieczyć i taki remont kosmetyczny wykonać bo nie był przeprowadzony w bibliotece przez ładnych parę lat.

Radny Bogdan Wdówka: jaka kwotę dotacji instytucja kultury otrzymała 2023 i czy została w pełni wykorzystana?

Dyrektor GBP Beata Olender: były dwie dotacje dodatkowe z Narodowego Funduszu Rozwoju Czytelnictwa w wysokości 3823,00 zł zostały wydane co do grosza i 20 tysięcy dotacji celowej na dożynki i również wykorzystane co do złotówki.

Skarbnik Gminy Monika Szustak: instytucja kultury opiera się na dotacji podmiotowej która w 2023 roku była przyznana w kwocie 143 tysiące zł i była zwrócona 19 700,00 zł. Jest to dotacja na działalność biblioteki. Tak jak Pani Dyrektor mówiła 20 tysięcy było na organizację dożynek i dotację z ministerstwa.

Radny Bogdan Wdówka: 143 tysiące na co były przeznaczone?

Dyrektor GBP Beata Olender: to jest dotacja od gminy i jest przeznaczona na książki, wynagrodzenia, zakup środków czystości, materiały piśmiennicze, środki biurowe oraz na rachunki.

Sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Bielicach za 2023 rok stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad. 9

Przewodniczący Rady Jan Adamski: sprawozdanie było omawiane na posiedzeniu komisji czy są pytania do Pani kierownik? Nie widzę.

Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielicach za 2023 rok oraz przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2024 rok stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad. 10

Przewodniczący Rady Jan Adamski: sprawozdanie było omawiane na posiedzeniu komisji czy są pytania do Pani kierownik? Nie widzę.

Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2023 rok oraz zapotrzebowanie związane z realizacją zadań na 2024 rok stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

Ad. 11

Przewodniczący Rady Jan Adamski: raport był omawiany na posiedzeniu komisji czy są pytania do Pani kierownik? Nie widzę.

Raport  z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki  i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Uzależnieniom Behawioralnym dla Gminy Bielice za 2023 rok stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

Ad. 12

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego dla Gminy Bielice  „ Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2024 – moduł II.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XLVI/302/24 została podjęta i stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Ad. 13

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2024r.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Radny Bogdan Wdówka: Pani Wójt jaki jest stan  środków finansowych na koncie gminy nie biorąc pod uwagę spuścizny po byłym Wójcie?

Wójt Gminy Iwona Kochel: nasz budżet znacząco się poprawił bo tak jak będę czytała w swoim sprawozdaniu z 13 milionów podniósł się do 28 milionów. Jest to bardzo duża różnica. Jeśli chodzi o bardzo dokładny stan  to bardzo proszę jest Pani Skarbnik i proszę pytać.

Skarbnik Gminy Monika Szustak: koniec roku zamknęliśmy, nasze środki 7 milionów złotych, środki z rządowego funduszu inwestycji lokalnych niewykorzystane na inwestycje czyli świetlica w Babinku i sieć kanalizacyjna w Swochowie to jest ponad 6 milionów.

Radny Edward Mocarski: czy to uzasadnienie do projektu uchwały nie powinno być przedstawione dla internautów?

Przewodniczący obrad Jan Adamski: proszę Panią Skarbnik o odczytanie.

Skarbnik Gminy Monika Szustak odczytuje uzasadnienie do uchwały.

Radny Bogdan Wdówka: czy z przyznanej subwencji oświatowej wystarczy na wynagrodzenia i pochodne dla nauczycieli i pracowników szkoły?

Skarbnik Gminy Monika Szustak: nie wystarczy. Cała kwota przyznanej subwencji na 2024r. to 4.121.026,00 zł. zaplanowane wynagrodzenia to 4.797.000,00 zł a łącznie wydatki na całą oświatę to 6.068.860,05 zł. jaka będzie realizacja dowiemy się z końca 2024r.

Radny Bogdan Wdówka: jaką kwotę z budżetu gminy musimy dołożyć jeśli chodzi o szkołę?

Skarbnik Gminy Monika Szustak: około 1.800.000,00 zł do szkoły. Do samego wynagrodzenia 800 tys.

 Radny Bogdan Wdówka: czy wynagrodzenia naszych nauczycieli odbiegają od wynagrodzeń nauczycieli na terenie powiatu?

Skarbnik Gminy Monika Szustak: są zgodne z kartą nauczyciela. Do szkoły w poprzednim roku musieliśmy dołożyć 1.700.000,00 zł

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XLVI/303/24 została podjęta i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Ad. 14

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Bielice na lata 2024-2032.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Dyskusja: brak

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XLVI/304/24 została podjęta i stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Ad. 15

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy pomiędzy Powiatem Pyrzyckim a Gminą Bielice w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji dla Powiatu Pyrzyckiego na dofinansowanie zadania pn.: „ Utworzenie Poradni Okulistycznej w Szpitalu Powiatowym w Pyrzycach.”

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Radny Bogdan Wdówka: można się cieszyć, że mimo ciężkiej sytuacji finansowej te pieniążki się znalazły i nasi mieszkańcy będą mogli jeździć do okulisty do Pyrzyc a nie do Szczecina gdzie się czeka miesiącami.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: jest to kolejna dotacja którą musimy wspierać Państwo. Szpital, policja, zawodowa straż pożarna każdy niestety wyciąga rękę do gminy. A my tacy jesteśmy, że nawet jak nie mamy z czego to dajemy.

Radna Leokadia Zembal: tak jak wspominałam na komisji tak uważam, że NFZ ma środki na to i powinien dokładać a nie gminy. Dlatego ja się wstrzymałam i się wstrzymuję nadal.

Głosowanie: 14 za, 0 przeciw, 1 wstrzymujących się.

Uchwała nr XLVI/305/24 została podjęta i stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Ad. 16

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Bielice w 2024 r.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji   o przedstawienie opinii:

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Dyskusja: brak

Głosowanie: 15za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nie została podjętanr XLVI/306/24 została podjęta i stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Ad. 17

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie zasad wykonywania                         i finansowania programu usuwania i utylizacji wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Bielice.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Radny Bogdan Wdówka: w przypadku pomiaru dachów zawsze trzeba więcej podać , żeby wszystko zostało zabrane przez firmę.

Radny Andrzej Kołoycz: ja myślę, żeby to podawać ilość płyty, sztuki bo to będzie najlepsze rozwiązanie. Co by tam kto przeliczył to i tak by nic nie dało.

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XLVI/307/24 została podjęta i stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Przewodniczący obrad Jan Adamski ogłasza 10 minutową przerwę.

 

 

Ad. 18

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał tytuł projektu uchwały .

Radny Andrzej Skiba zgłasza wniosek formalny o nieodczytywanie w całości projektu uchwały.

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Dyskusja: brak

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XLVI/308/24 została podjęta i stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

Ad. 19

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat  nieruchomości oznaczonej numerem 98/1 położonej  w obrębie geodezyjnym Będgoszcz w trybie przetargowym.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: na komisji omawialiśmy tę dzierżawę na 10 lat i były zdania podzielone. Kiedyś występowałem o dostęp do linii brzegowej jeziora Będgoszcz. Tam jest ta działka i można byłoby zrobić dostęp dla mieszkańców naszej gminy. Zauważyłem, że Pani Wójt i kandydaci mają to w swoim programie. Moglibyśmy poczekać i dać możliwość nowemu Wójtowi, Wójtowej i radzie podjąć ta decyzję. Wtedy wydzierżawiający złoży nowe podanie.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: ci co przebywają nad jeziorem to wiedzą, że ośrodek Jazgarz powoduje, że dostęp do jeziora jest ograniczony. Myślę, że zaproponowany przez Pana Artura większy dostęp do jeziora nikomu nie zaszkodzi a pomoże. Uważam, żeby nie wydzierżawiać na razie działki bo gmina nie będzie miała innej możliwość aby udostępnić wody jeziora Będgoszcz mieszkańcom. Tu zostawiam Państwu decyzję czy wyrażacie Państwo zgodę czy nie. 

Radny Jan Geldner: analizując to jeszcze raz bo ja się sprzeciwiłem na komisji, dochodzę do wniosku że my dostępu do tej działki nie mamy. To nie jest od strony Jazgarza to jest tam od tej drogi gdzie są konie przy mojej łące. Tam nie ma dojścia więc można to wydzierżawić.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: ale patrząc na mapkę jest działka która jest drogą. Pozwolę sobie zasięgnąć opinii Pani Krystyny.

Inspektor Krystyna Rutkowska: szanowni Państwo, tak jak mówiłam wcześniej część tej nieruchomości została wydzierżawiona na wniosek z jednego mieszkańców. Ta działka była zarośnięta ale została wyczyszczona przez obecnego dzierżawcę. Dojazd do tej działki prowadzi przez drogę nr 98/2 a później miedzy tymi nieruchomościami do jeziora.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: czyli jest tam droga, którą można dojechać do lustra wody?

Inspektor Krystyna Rutkowska: pewnie trzeba będzie również ją uporządkować.

Radny Bogdan Wdówka: polskie prawo mówi, ze jak jest działka to musi być do niej dojazd.

Radna Leokadia Zembal: droga 98/2 kończy się na wysokości działki nr 98/1 i już dalej nie widać żeby była droga. Nie ma drogi 98/2 do samego lustra drogi.

Inspektor Krystyna Rutkowska: droga 98/2 prowadzi do granicy działki tak jak Pani zauważyła. My wydzierżawiając część nieruchomości zabezpieczyliśmy się pozostawiając ciąg drogi do lustra wody. Ale to nie jest droga tylko wydzielona cześć działki jako przedłużenie drogi na nasze potrzeby gdyby doszło do wydzierżawienia działki przez dwie odrębne osoby. My zostawiamy sobie dostęp do jeziora.

Radny Edward Mocarski: uważam, że zostawiając działkę w tym stanie co jest to będą dalej chaszcze rosły. Jeżeli jest ktoś zainteresowany to ja bym był za tym, żeby to wydzierżawić bo gmina ma wpływ na to aby w każdej chwili umowę rozwiązać.

Głosowanie: 3 za, 7 przeciw, 5 wstrzymujących się.

Uchwała nie została podjęta.

Ad. 20

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie na czas oznaczony kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność Gminy Bielice.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Dyskusja: brak

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XLVI/309/24 została podjęta i stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

Ad. 21

Wójt Gminy Iwona Kochel: szanowni Państwo, 21 października 2018r. to dla mnie ważna data, albowiem w tym dniu podjęłam odpowiedzialność za przyszłość Gminy Bielice. Początek kadencji nie należał do łatwych. Duże zadłużenie gminy miało być podstawą do jej likwidacji i podziału między gminy sąsiednie. Jednakże mój upór i dążenie do celu poskutkowało tym, że dostałam szansę aby być jej gospodarzem w obecnej kadencji.Był to czas intensywnej, systematycznej i owocnej pracy dla dobra całej gminy oraz jej mieszkańców. W minionych pięciu latach zrealizowaliśmy wiele inwestycji na terenie całej Gminy oraz zadbaliśmy o odpowiedni jej wizerunek, który znacząco się poprawił.  Cieszę się, że udało nam się wspólnie z Radą Gminy Bielice wypracować plany inwestycyjne. Dzięki temu nasza Gmina nieustannie się zmienia i rozwija.  Wszystko to przy jednoczesnym pozyskiwaniu środków zewnętrznych oraz spłacie części kredytów. Inwestycje to nasz wspólny sukces, więc po krótce chciałbym wymienić te, które zostały zrealizowane w obecnej kadencji.: modernizacja boiska wielofunkcyjnego w miejscowości Bielice i Parsów, przebudowa sieci  wodociągowej wraz z wykonaniem przyłączy w miejscowości Linie,przebudowa sieci wodociągowej wraz z wykonaniem przyłączy w miejscowości Babinek, wykonanie zewnętrznej i wewnętrznej instalacji gazu do budynku Urzędu Gminy, Szkoły Podstawowej w Bielicach oraz Ośrodka Zdrowia, wykonanie instalacji fotowoltaicznej dla obiektów użyteczności publicznej, ( świetlic, Urzędu Gminy, Szkoły Podstawowej), rozbudowa oświetlenia ulicznego, przebudowa dróg gminnych Chabowo i Będgoszcz,przebudowa drogi Swochowo – Kunowo,budowa chodników na cmentarzach wraz z oświetleniem,termomodernizacja Ośrodka Zdrowia wraz z zakupem sprzętu USG i EKG,remonty i doposażenia świetlic,wykonanie ogrodzeń na boiskach sportowych,budowa wiat integracyjnych,remont budynku Urzędu Gminy wraz z wykonaniem podjazdu i parkingu w celu zapewnienia dostępności osobom niepełnosprawnym,realizacja projektów edukacyjnych wraz z zakupem niezbędnego sprzętu do Szkoły Podstawowej w Bielicach. Skala i różnorodność zadań, które już udało się zrealizować, jak również tych, które znajdują się w fazie przygotowań i planów jest duża. Odniosę się teraz do inwestycji, których rozpoczął się proces realizacji i zostaną zakończone w kolejnej kadencji tj. poprawa oświetlenia ulicznego poprzez wymianę kloszy i lamp na ledowe,prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane przy cmentarzach komunalnych,budowa świetlicy w miejscowości Babinek,budowa chodnika w miejscowości Babinek,budowa systemu kanalizacji w miejscowości Swochowo,przebudowa drogi gminnej w miejscowości Chabowo, Parsów do jeziora,modernizacja drogi Linie – Nowe Linie,przebudowa sieci wodociągowej wraz z wykonaniem przyłączy w miejscowości Nowe Linie,przebudowa odcinka drogi gminnej – ulica Cypriana Kamila Norwida w Bielicach.Wspomnę jeszcze o jednym zadaniu, jakim miała być budowa budowy budynku remizy OSP i instytucji kultury wraz z niezbędna infrastrukturą techniczną na którą pozyskałam środki w wysokości 3 500 000,00 zł. Jednakże kosztorys inwestorski opiewający na kwotę 5 200 000,00 zł znacznie przewyższył otrzymane dofinansowanie. Brakująca kwota w wysokości blisko 1 700 000,00 zł nie jest zabezpieczona w budżecie dlatego podjęłam decyzję o nie rozpoczęciu inwestycji gdyż nie mogę narażać gminy na ryzyko realizacji inwestycji bez 100% pokrycia finansowego, co więcej stoję na stanowisku, że nowi włodarze gminy wyłonieni w najbliższych wyborach powinni decydować jakie kolejne kroki podjąć w związku z tą inwestycją. Przechodząc dalej chciałabym również wspomnieć o dobrej i owocnej współpracy z powiatem pyrzyckim, dzięki której nasza gmina zyskała nowe drogi, chodniki i drobną infrastrukturę. Na naszą gminę powiat poniósł największe nakłady inwestycyjne ze wszystkich gmin wiejskich w powiecie w wysokości blisko 7 500 000,00. (siedem i pół miliona złotych) To jest ogromna kwota i bardzo serdecznie za to dziękuję. Moim celem zawsze była i jest praca na rzecz mieszkańców, poprzez nowe inwestycje i remonty, ale także pomoc osobom starszym i potrzebującym oraz aktywna współpraca z różnymi organizacjami i mieszkańcami. Uważam, że ten czas na stanowisku Wójta wykorzystałam dobrze, że pomimo tych trudnych lat, które wynikały z pandemii i z wojny na Ukrainie zrealizowaliśmy wiele rzeczy małych i dużych. Szanowni Państwo, obejmują urząd Wójta, budżet kształtował się na poziomie 13 milionów, dziś kończąc kadencję opiewa na kwotę 28 milionów. Jestem z tego dumna, że pomimo trudności które wystąpiły na początku, kończę z takim sukcesem. Wiem, że do spłaty pozostały kredyty z którymi trzeba będzie się zmierzać przez najbliższe lata ale patrząc na budżet cieszę się, że bez względu na to kto zacznie nową kadencję, ma zabezpieczone środki w budżecie na rozpoczęte inwestycje.
Na zakończenie chciałabym bardzo serdecznie podziękować Panu Przewodniczącemu Rady Janowi Adamskiemu, Państwu Radnym za dobrą współpracę i chociaż czasem mieliśmy inne zdanie, dla naszej gminy zrobiliśmy wiele. Dziękuję Przewodniczącemu Rady Powiatu Panu Jackowi Pawlus oraz Radnym Powiatowym Panu Marcinowi Łapecińskiemu i Stanisławowi Wądołowskiemu dzięki których zaangażowaniu wiele zadań zostało przez powiat zrealizowanych. Dziękuję również sołtysom za pomoc i cenne uwagi, dzięki którym mogłam lepiej poznać życie mieszkańców. Podziękowania kieruje również do Stowarzyszeń i organizacji pozarządowych. Ostatnie i najważniejsze podziękowania należą się Wam mieszkańcy, bo to dzięki Wam wiem, że nie jestem sama w realizacji planów i zamierzeń. Dziękuję.Zapraszam Pana Przewodniczącego abyśmy wspólnie wręczyli drobne upominki za zakończenie Państwa Kadencji.

Przewodniczący Rady Jan Adamski : dziękuje bardzo, jeżeli już jesteśmy przy tych podziękowaniach ja również chciałbym podziękować radnym. Dziękuje, że wytrzymaliście ze mną przez te pięć lat jako, czy przeszło pięć lat jako przewodniczącym rady. Wiem, że nie zawsze było słodko tak jak Pani Leokadia to kiedyś wspomniała dwa czy trzy lata temu okazało się, że czasami może moje to nazwijmy to tak poczucie humoru jest nie takie jak być powinno no ale jeżeli będziemy się smucić no to ja wiem?  Chyba nie będzie lepiej. To lepiej żeby trochę się już pośmiać, żeby to było jakoś tam radośniej. Również dziękuje Pani Wójt za współpracę. Tak jak Pani Wójt powiedziała nie zawsze to się układało, nie zawsze była to droga usłana różami no ale takie jest życie. Pani Wójt jest obecnie Wójtem więc wie, że tu nie ma miodu. Kilkanaście lat temu ja byłem Wójtem, więc wiem jak ten chleb smakuje ale do końca kadencji jakoś utrzymaliśmy się. Tutaj tylko jeszcze jedna taka uwaga odnośnie tej wypowiedzi Pani Wójt w sprawie spłacenia tych kredytów. Ja do tej pory pamiętam jak oglądaliśmy takie, (pokazuje zdjęcie), co zastępca próbował wmówić nam, że będzie dobrze jeżeli nie będziemy z kredytów spłacać. Okazało się po roku, półtora moment kiedy poszły odsetki, no wiadomo tego przewidzieć nie mógł nikt ale uważam, że dobrze, że podjęliśmy taką decyzje aby spłacić te kredyty, które się tylko da żeby obniżyć nasze zadłużenie. No niestety jak sami państwo wiecie, że z wieloletnie prognozy finansowej wynika, że do trzydziestego drugiego roku dalej jesteśmy pod kreską. No myślę, że tutaj no może nie było aż takiej sytuacji tragicznej jeżeli chodzi o rozwiązanie gminy, jak tu jeden z gości, który był  obecny na sesji stwierdził, że decyzja leżała na stoliku Pana wojewody i tylko podpis i gminy by nie było.Taką przypowieść można między bajki włożyć, wiadomo że droga, procedura jest trochę dłuższa, referendum i tak dalej gmina, która by chciała nas przejąć z długami. Przypomnę, że tylko jedna gmina została zlikwidowana - gmina Ostrowice, ale tam zadłużenie było nie wiem trzy czy cztero krotnie przekraczało roczny budżet gminy. Nas to by tak szybko nie spotkało tym bardziej, że część z państwa była radnym w 2016 i został przyjęty projekt naprawczy. Został zaakceptowany, bo to chyba jest najważniejsze zaakceptowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową i jakoś z tych długów powoli wychodzimy. Tutaj oczywiście byłbym niewdzięcznikiem, jeżelibym nie powiedział, że nie ma tutaj zasługi Pani wójt również, zasługi państwa jako radnych , bo my jako radni podejmujemy zawsze decyzje, podejmujemy uchwały czyli jesteśmy organem uchwałodawczym, wójt jest zawsze organem wykonawczym. Myślę, że przez te pięć lat decyzje, które podejmowaliśmy może nie wszystkim się podobały ale jeszcze się taki nie narodził żeby wszystkim dogodził. Więc na pewno część tych decyzji wywołała jakieś tam poruszenie, jakieś tam niesnaski wśród mieszkańców ale myślę, że możemy całą piętnastką z ręką na sercu powiedzieć staraliśmy się żeby było jak najlepiej. Jak nam wyszło oczywiście ocenią mieszkańcy. Tutaj  chciałbym szczególnie podziękować państwu tym radnym, którzy doszli do wniosku, że tego miodu bycia radnym im wystarczy i kończą kadencje, nie zamierzają wystartować w następnej kadencji. Ja rozumiem przez te lata niektórzy przez kilka kadencji mają po prostu dosyć są zmęczeni. Częste nazwijmy to tak Panie radny Stanisławie rozumiem Pana uśmiech przez tych parę kadencji to się Pan tych podziękowań od mieszkańców na pewno tyle nasłuchał, że głowa od tego puchnie. Jeszcze raz dziękuję również wszystkim i przepraszam, że tak długo zabierałem głos no ale czasami trzeba.

Wiceprzewodniczący Radny Artur Wcisło: ja także chciałem się dołożyć do tych podziękowań Pani wójt, Pani skarbnik tylko przepraszam stresuje się, bo po pięciu latach mam stresa przed mikrofonem także jak kogoś ominę to żeby mi wybaczył. Pani Krysi i całej radzie, Panu przewodniczącemu nie zapomnijmy też o byłych zastępcach Pani wójt także podziękowania składam dla wszystkich pracowników naszego urzędu. Dziękuje. Jeszcze żebym mógł dokończyć jak jestem przy głosie. Jako radny cały czas walczyłem o chodnik przy drodze powiatowej od przystanku w stronę sali w Chabowie i tak ostatnio jadąc patrzę w Babinie chodnik jest wąski  ponoć przepisy się zmieniły ale to tak poważnie, że teraz jak jest wąsko można wybudować. Także widząc tutaj na tej sali trzech kandydatów na stanowisko Wójta nie zapomną o mojej miejscowości i ten chodnik żeby te dzieciaczki mogły bezpiecznie przechodzić, bo naprawdę chodzą środkiem drogi rano, ruch jest duży, zarwana studzienka. Jeszcze jedno pytanie do Pana Andrzeja odnośnie tych rowów burzowych żeby już zniknął problem zalewania posesji. Co w tym kierunku się zadziało ? Bo to ponoć wiosną miało się zadziać.

Radny Andrzej Kołobycz: jeśli zostałem wywołany to odpowiadam, że po Walnym Rejonowym Spółek Wodnych będzie ten rów realizowany. Jest on w projekcie i na pewno to zrobimy. Wiosna to nie znaczy, że od razu wchodzą Spółki Wodne, bo spółki wodne mają swój statut i muszą wszystkie założenia zrobić tak żeby nikt nam nic nie zarzucił. I tak jak Pan to przypomina więc ja też o tym pamiętam. Dziękuje.

Wiceprzewodniczący Radny Artur Wcisło: no to jestem dobrej myśli i dziękuje. Jeszcze jedno mi wpadło do głowy to też pytanie do Pani Wójt odnośnie przebudowy tego skrzyżowania co wnioskowałem w stronę Linii, tam było za wąsko i ten chodnik miał być wykonywany, także przyszli włodarze też to słyszą, żeby to dokończyć żeby było bezpiecznie w stronę Linii bo tam jest duży ruch, żeby się poruszać bezpiecznie. Także dziękuje.

Wójt Gminy Iwona Kochel: jeżeli chodzi o zadanie o którym wam przed chwilą mówił, wcześniej to jest droga powiatowa i jak sami państwo widzieli jak przeczytałam w swoim sprawozdaniu to naprawdę dostaliśmy siedem i pół miliona to jest ogromna kwota a to dzięki bardzo dobrej współpracy z powiatem. Powiem, że niejednokrotnie musiałam wysłuchiwać uwagi dlaczego ciągle Bielice i Bielice to pani Wójt to już od rana nawet Pan dyrektor zawsze żartował że dzień bez telefonu od pani Wójt to dzień stracony bo po prostu jak nie było telefonu był zaskoczony. Więc uważam to za ogromny sukces ponieważ nas jest kilka gmin i wszyscy naprawdę mają drogi fatalnym stanie, chodników brakuje i wiele innych naprawdę rzeczy. Ja jeżdżę na spotkanie więc słyszę jakie są koncerty życzeń, prośby błagania i niestety nie udaje się zrealizować, a nam się udało za to jestem naprawdę wdzięczna, bo dużo tych inwestycji było. Mam nadzieję, że w przyszłej kadencji tak się jakoś poukłada szczęśliwie przyszłemu włodarzowi, nie wiem który z nas zostanie, bo tak jak Pan świetnie zauważył jest nas tu trzech kto wygra zobaczymy. Wszyscy wiadomo startujemy. Oby się tak układało bardzo dobrze jak do tej pory. Aby osoby kompetentne dostały do powiatu oby i umiały zawalczyć o naszą gminę.Proszę państwa, bo to nie chodzi tylko o to być w powiecie ale naprawdę bardzo dużo od siebie dać, realizować i żeby takie inwestycje mogły powstawać. Pewnie, że by się chciało jeszcze więcej bo to ciągle mało. Jeszcze tylko dopowiem, że z kolejnej inwestycji jest w planach budowa drogi w miejscowości Nowe Chrapowo od torów przez całą miejscowość. Jeśli zaś chodzi o sprawy takie, które jeszcze są niedokończone też będą bo do końca kadencji zostało niewiele ale niektóre wjazdy jeszcze są nie porobione to wszystko też będzie naprawione. Natomiast jeśli chodzi o chodnik o którym Pan mówił do Liniito jest nasza droga którą my będziemy realizować i tam będzie pas pieszo dla pieszo - rowerowy. Nie będzie chodnika bo stwierdziliśmy że lepiej to będzie jak ten pas właśnie przy tej drodze zrobiony.

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: chciałem Pani wójt podziękować za to i prosić o jeszcze jedno. Nasza miejscowość się rozrosła i to też jest przy drodze powiatowe. Chodnik dla dzieci od przystanku do sali jest dla dzieci ale budynki w granicy naszej miejscowości poszły w stronę Babina, przynajmniej po jednej stronie powiat można prosić żeby był chodnik zrobiony. Tak samo w stronę w stronę Będgoszczy aby powstał żeby mieszkańcy mogli nie dojeżdżać do kościoła tylko przychodzić sobie pieszo. Pani Wójt jeszcze jedno. Zabierałem głos odnośnie tam nowa droga powstała i była droga do kościoła i apelowałem jeszcze żeby to zakończyć, bo jednak jak jest mokro to jest ciężko przejechać a szkoda żeby to się rozjechało. Tam wystarczy coś nawieść żeby było można sobie w koło miejscowości spacerować. Na tym zakończę koncert życzeń. Dziękuje.

Wójt Gminy Iwona Kochel: to odpowiem od razu na to, ponieważ przeszłam się oczywiście osobiście  i rzeczywiście tam są takie fale niektóre są dość dobrze utwardzone, niektóre są mniej ibez względu kto zostanie Wójtem powinno się rzeczywiście nawieść takiego materiału żeby tam w tych miejscach utwardzić, bo uważam że naprawdę fajnie jest wykonana robota  i duży sukces. Tylko po prostu są niektóre miejsca że pod wpływem deszczu niestety robi się bardziej miękko i jest ciężko przyjechać. Jeżeli chodzi o chodnik to też współpraca z powiatem. Wszystko się okaże co będzie w kolejnej kadencji ja mam nadzieję, że naprawdę współpraca będzie dobra i uda się zrobić tak jak Pan mówi, bo ja też uważam, że to dla bezpieczeństwa jest bardzo ważne ten chodniczek w stronę Babina czy tak samo tutaj do Sali. Ale mówię to nie są nasze zadania więc zobaczymy jak to się poukłada. Jeszcze tylko szybciutko dopowiem żeby mi ktoś nie zarzucił my mamy dzisiaj sesję więc zwracam się do państwa radnych. Jeżeli chodzi o pracowników to ja również podziękuję ale w odpowiednim czasie. Kadencja się kończy do końca kwietnia jest więc na to wszystko czas. Dzisiaj chciałam podziękować Państwu radnym za bardzo owocną współpracę. Dziękuję bardzo.

Radny Andrzej Skiba:Pani Wójt ja również przyłączam się do tych podziękowań ale nie wiem czy państwo pamiętacie jakiś czas temu rozmawialiśmy na temat śmieci, które są składowane na cmentarzach komunalnych. Miłe jest to, że na cmentarzu komunalnym w Starym Chrapowie stanęły pojemniki na odpady segregowane ,czyli żółty i zielony pojemnik. Mam nadzieję, że mieszkańcy nie tylko Starego Chrapowa uszanują to i będą w odpowiedni sposób segregować śmieci. To tyle jeśli chodzi o to mam jeszczetaką prośbę. Zdaje sobie sprawę, że ta firma, która wykonywała remont nawierzchni przez miejscowość Stare Chrapowo, jeszcze ta droga nie została odebrana. Akurat przy mojej posesji na chodniku robili przepust żeby woda mogła zejść z jezdni zostawili za chodnikiem wybrane miejsce tam jest dziura wielkości może z metr na półtora metra i głębokości trzydziestu centymetrów. Jak jest ciemno to już parę razy mój sąsiad, że tak powiem skąpał się ale mam nadzieje, że zostanie to zrobione  bo wcześniej też był ten problem idąc w kierunku przystanku autobusowego. Tam wykonawca zrobił studzienkę gdzie ta woda zostaje z jezdni odprowadzana do studzienki. Nie wiem w jaki sposób zostanie to zakończone przy mojej posesji ale mam nadzieję, że zostanie to zrobione tak aby żeby nie utrudniało nikomu poruszania się i będzie to bezpieczne. Dziękuje.

Wójt Gminy Iwona Kochel: bardzo dobrze Panie Andrzeju, że Pan to zgłasza, bo drogi jeszcze jak Pan wie nie zostały odebrane więc wszystkie tego typu uwagi jeżeli coś z wjazdem jest nie tak czy jest coś źle wykonane wszystko trzeba zgłaszać. Ja poinformuje Pana Dyrektora, który będzie miał zadanie to naprawić, bo to się nie zauważy potem przejdzie, minie i tak dalej, także wrócimy do tematu czy ja czy inny włodarz wróci do tematu.

Radny Edward Mocarski:Panie przewodniczący ja bym chciał w imieniu sołectwa Babinek i Babin bardzo serdecznie podziękować Pani Wójt za uporczywość w stosunku do najnowszej inwestycji, która została zrealizowana czyli konkretnie droga na Babinek. Jest to naprawdę piękna droga, myślę, że jedna z lepszych teraz w gminie i na pewno radny Babinka Pan Marszałek też się dołączy do tego podziękowania. Oczywiście jest budowa świetlicy w Babinku już mury stoją, lada dzień będzie pewnie dach może już tam robią nie wiem dawno już tam nie byłem. Znaczy się kilka dni temu więc myślę, że ta inwestycja szybko powstanie i oczywiście za ten chodnik nieszczęsny w Babinie, który stwarzał naprawdę wielkie problemy bo i z działkami mieszkańców ale jakoś doszliśmy do porozumienia i myślę, że ten chodnik będzie dość ładny a to po prostu rozpoczęcie budowy chodnika do końca wioski po drugiej stronie. Dlatego też bardzo serdecznie dziękuje Panie Wójt za uporczywość, że jednak udało się to wszystko. Oczywiście też starostwu, bo niestety ale te pieniądze były ze starostwa także naprawdę bardzo serdecznie dziękuje w imieniu obydwu sołectw. Ta droga to nie tylko dla Babinka, tam jeżdżą ludzie, goście do tej winnicy, jeżdżą także nasi rolnicy z Babina, bo po części można powiedzieć, że 60% tej drogi to jest właściwie dla Babina. Bo po obu stronach tej drogi są działki rolne mieszkańców Babina czyli rolników z Babina a także mają też łąki na Babinku, czyli jeżdżą do samego końca. Dziękuje bardzo.

Radny Bogdan Wdówka: tak się zrobiło radośnie, fajnie, że no głupio zadawać pytania odnośnie tego co Pani wójt nam tutaj przedstawiła. Może zacznę od być a nie być dla naszej gminy. Troszkę szukałem odnośnie gminy Ostrowice, czyli to jest gmina naszego województwa zachodniopomorskiego powiat woliński- czterokrotne zadłużenie tam faktycznie nie było możliwości spłaty szesnasty osiemnasty rok to myśmy  byli w okresie w którym zaczęliśmy spłacać i ja nie wiem ale z tego co zdążyłem znaleźć żadnych podstaw do rozwiązania naszej gminy nie było ale okej. Jeszcze trochę dostaniemy jakieś pismo od wojewody, jeżeli było ja przepraszam. Teraz mam następne pytanie. W ramach KPO i Funduszy Spójności będzie można pozyskiwać pożyczki. Czy ze względu na to co zostawił  poprzednik Pani my jako gmina, bo jeżeli chodzi o banki to wiemy, że nie możemy ale w przypadku funduszy unijnych będziemy mogli pozyskiwać jakiekolwiek fundusze na rozwój naszej gminy, czy nie? Wiemy coś w tym temacie czy jeszcze nie wiemy?

Wójt Gminy Bielice Iwona Kochel: na razie nie jest to klarowne i jasne, ponieważ sami czekamy na to jak się zadzieje jakie będą to fundusze, jaki będzie procent ich dofinansowania to znaczy ile naszego wkładu będzie. Na pewno będzie na wiele inwestycji potrzebnych różnych projektów chociażby na drogi bo bez tego też uważam, że będzie kiepsko po prostu to wykonać. Na pewno będzie dużo zmian proszę Państwa to są wszystko znaki zapytania. O tym wszystkim dowiemy się po wyborach  i jak się to wszystko ustabilizuje. Osobiście byłam też u obecnego Pana wojewody, który powiedział, że to wszystko będzie się dopiero klarować także na spokojnie czekamy. Po wyborach jak się to wszystko poukłada, jakie fundusze będą czy będzie dalej Polski Ład, czy będą inne pod nazwą tego typu dofinansowania. Wszystko się okaże. Nie jestem w stanie Panu odpowiedzieć na to Panie radny.

Przewodniczący Rady Jan Adamski: to znaczy ja myślę tutaj chodzi o to czy będziemy mogli korzystać z pożyczek, kredytów, które gwarantowałby nam KPO czy fundusz spójności.

Radny Bogdan Wdówka:Tak jest.

Przewodniczący Rady Jan Adamski: do Pani skarbnik pytanie czy Pani wójt potrafi?

Skarbnik Gminy Monika Szustak: z pożyczek do 2032 roku nie będziemy mogli korzystać, bo zgodnie z umową z Ministerstwem Finansów gmina nie może brać żadnych pożyczek i kredytów. Jeżeli będzie to forma dofinansowania nawet płatność po wykonaniu zadania to podejrzewam, że tak ale z pożyczek nie.

Radny Bogdan Wdówka: czyli jeżeli to będą nawet pożyczki związane z Unią Europejską, ze względu na to co się wcześniej wydarzyło nie ma takich szans. Teraz tutaj Pani wspomniała o projektach no i jeżeli ktokolwiek na pewno większość z nas śledzi programy unijne wszystko będzie bazowało na projektach i na szybkości i trafności stworzenia takiego projektu. Czy w chwili obecnej mamy w gminie pracowników, którzy będą w stanie takie projekty pisać bez żadnego takiego strachu, że one mogą nie przejść.

Wójt Gminy Iwona Kochel: oczywiście, że będą. Zobaczymy jak się ułoży po wyborach.
W tym momencie nie będę odpowiadała na tego typu pytania. Jeżeli ja zostanę Wójtem na pewno będą, będziemy robić projekty i będziemy się starać o pozyskiwanie funduszy. Poza tym jak państwo widzieli wyczytałam tyle inwestycji, że uważam, że są zabezpieczone te pieniążki na te inwestycje. Czy przed nami czy przede mą, czy ktoś przejmie to naprawdę jeszcze mnóstwo pracy. Proszę nie wybiegajmy w przyszłość, bo mówię po wyborach wszystko się ułoży i zobaczymy co będzie można a czego nie będzie można. Ja nie będę dzisiaj na wizji mówiła tak będziemy robić to czy to a się okaże, że decyzja będzie zupełnie inna, bo to odgórnie przyjdzie. Także na dzień dzisiejszy mówię to co jest do zrobienia, to co robić będziemy i co jest w planach.

Radny Bogdan Wdówka: my jako radni jesteśmy organem kontrolnym dlatego te pytania zadaje. Jest to ostatnia sesja, nie chce tu sobie robić żadnej reklamy ale po prostu pewne pytania muszą być zadane. Pani Wójt a teraz bardzo drażliwa sprawa. Ludzie radnym pewne rzeczy zarzucają, padają pytania. Ja już pytałem co prawda na komisji wcześniej odnośnie tej dotacji, której na koncie gminy nie ma. Mianowicie chodzi o te trzy i pół miliona. Jesteśmy na wizji i trzeba by było ludziom powiedzieć, że tych pieniążków to znaczy to jest pytanie do Pani czy te pieniążki mamy? Czy te pieniążki poza cel, na który były że tak powiem wystarane możemy z tych pieniążków co innego robić. Niektórzy mówią może to dać na drogi i tak dalej. Ja bym prosił o odpowiedź aby po prostu ludzie wiedzieli i nie zadawali takich pytań.

Wójt Gminy Iwona Kochel: to już mówię. Na ten cel jest promesa w kwocie trzech i pół miliona zawsze tak było i przez pięć lat jak robiliśmy jakiekolwiek inwestycje  zakończyła się inwestycja wówczas dostawaliśmy te pieniążki, wpływały na konto. Mogliśmy się rozliczać. Tak jak powiedziałam wcześniej trzy i pół miliona okazało się zbyt małą kwotą aby podjąć się takiego wielkiego przedsięwzięcia. Ja nie mówię, że tego się nie będziemy robić, ja mówię, że ja się po prostu na razie tego boję.Państwo też nie są w stanie jeszcze podjąć takiej decyzji, gdyż kadencja już się kończy. Więc czekamy na kolejne rozdanie na nową radę więc wrócimy do tematu. Uważam, że kosztorys wyszedł jaki wyszedł przetarg może być mniejszy ale podejrzewam, że będzie wyższy.Na spokojnie myślę, że do tematu będzie można wrócić. Jeżeli chodzi o przeznaczenie tych trzech i pół miliona na inne zadania to nie, jeszcze raz nie. Te trzy i pół miliona są to pieniądze znaczone, które są przekazane tylko i wyłącznie na dane zadanie.

Radny Bogdan Wdówka:Pani Wójt jakby nie patrzeć siedemdziesiąt tysięcy zostało wydane na projekt tego nie możemy ukrywać.

Wójt Gminy Iwona Kochel: projekt jest ważny trzy lata i proszę naprawdę co chwila do tego tematu nie wracać, powiedziałam projekt jest ważny trzy lata.

Radny Bogdan Wdówka:widzi Pani ja dopiero teraz usłyszałem od Pani, że projekt jest ważny trzy lata. Wcześniej naprawdę nie słyszałem.

Wójt Gminy Iwona Kochel:Musiał być zrobiony z tego względu żebyśmy mogli wiedzieć ile dana inwestycja będzie nas kosztować. Żebyśmy mogli uzyskać projekt inwestorski.

Radny Bogdan Wdówka:Czyli tak prawdę mówiąc do momentu kiedy nie ogłosimy przetargu na wykonanie my nie wiemy ile ten projekt będzie kosztował, prawda?

Wójt Gminy Iwona Kochel:Ten co robił nam kosztorys miej więcej nam określił ile takowa strażnica będzie kosztowała. Proszę nie wierzyć w to, że będzie kosztowała mniej . Proszę państwa zostało dwa tygodnie naprawdę niewiele. Ja myślę, co chcą państwo dzisiaj podjąć taką decyzję? Nie sądzę. Jest to naprawdę bardzo odpowiedzialne uważam, bo to nie brakuje stu tysięcy gdzie możemy jeszcze znaleźć. Sami przed chwilą mówimy o kredytach, ratach o zadłużeniu o być albo nie być. Rzeczywiście bywały różne sytuacje i uważam, że jest to zbyt poważna, odpowiedzialna inwestycja. Na dzień dzisiejszy mam przed sobą proszę państwa protokół z kontroli Ochotniczych straży pożarnych, gdzie budynek, który jest obecnie na sto punktów zdobył dziewięćdziesiąt trzy, czyli spełnia normy. Więc uważam, że byłoby głupotą gdyby w tym momencie rozwalić budynek, który już jest i postawić tam budynek, który nie wiadomo czy będzie skończony. 

Radny Bogdan Wdówka: Pani wójt ja nie mówię czy trzeba budować czy nie trzeba, jestem daleki od tego. No ale jeżeli poczyniliśmy jakieś kroki, wydaliśmy jakieś pieniądze to mi się tak wydaje, że na koniec powinniśmy wiedzieć co nas w przyszłości czeka jeżeli chodzi o sfinansowanie tej budowy potrzebnej czy niepotrzebnej. To nie jest moja rola żeby mówić tak czy tak ale tak żebyśmy przynajmniej wiedzieli na czym stoimy ?

Wójt Gminy Iwona Kochel: Ja powiem króciutko Panie radny. Ja nie mam zabezpieczonych na dzień dzisiejszy takich pieniędzy. Druga sprawa jest taka, że ja muszę słuchać głosu mieszkańców z zewnątrz, bo naprawdę to, że wierzę, że straż bardzo chcę ja też bardzo chciałam i zabiegałam. Oni o tym wiedzą, jak wyglądała ta sytuacja z remizą. Oni doskonale wiedzą, lepiej niż państwo tutaj nawet i bardzo mi na tym zależało, potem dostałam po głowie, że jest za mało. Rzeczywiście za mało, wolałabym żeby starczyło, bo być może już by to było w trakcie budowy. Okazało się naprawdę za mało i był strach. Ja jeszcze raz powtarzam są mieszkańcy, którzy są bardzo przeciwni nawet mieszkańcy Bielic, więc myślę, że tutaj trzeba naprawdę rozgraniczyć co robić. Dlatego jeszcze raz powtarzam ja nie mówię nie, czekamy do po wyborach.

Radny Bogdan Wdówka: Tak widzi Pani, dlatego ta dyskusja tak mi się wydaję, że w chwili obecnej moment uroczysty i tak dalej, ale ona mogła być wcześniej i po prostu ludzie poprzez nasze wypowiedzi, nasze w stosunku do Pani, do Pani skarbnik do strażaków wyrobiliby sobie jakąś opinie. W chwili obecnej ta opinia jest wyrabiana na podstawie tego jeżeli ktoś czyta Facebooka. I tutaj mi się wydaję, że Pani rola powinna być taka ludzie dajcie sobie spokój, tak jak ktoś mądry napisał. Za dwa tygodnie będzie po wszystkim a my cały czas będziemy tutaj w tej naszej ojczyźnie malutkiej się mijali. Jedni z byka na drugiego patrzyli no to coś tu jest nie tak. Ja jeszcze mam jedną sprawę ostatnią już. W prawie polskim każda osoba ma prawo do ochrony swojego wizerunku to oznacza, że wykorzystywanie zdjęć kogoś bez jego zgody jest naruszaniem jego dóbr osobistych. Proszę sobie wziąć to pod uwagę. Na to są artykuły. Dziękuje.

Radny Wiesław Marszałek: Panie przewodniczący ja tylko tak chwilę. Nawiązując do podziękowań Pana radnego Mocarskiego dotyczących drogi do Babinka, świetlicy w Babinku oczywiście chciałbym podziękować za to ale również chciałbym podziękować za nowy wodociąg, nową siłownie, plac zabaw no i oczywiście chodnik, który powstanie. Chociaż go jeszcze nie ma ale wierzę, że powstanie. Dziękuje bardzo.

Jan Adamski: Dziękuje bardzo. Myślę, że udzielę teraz głosu strażakom. A przepraszam bardzo jeszcze Pan radny Gelner. Cały czas myślałem, że wskazuje Pan na radnego Mocarskiego, że to on ma zabrać głos.

Radny Jan Gelner: Szanowni państwo radni, szanowna Pani Wójt ja bym chciał podziękować w imieniu mieszkańców Będgoszczy, Chabówka za te wszystkie inwestycje, które powstały w tym okresie pięciu lat. Nie będę tutaj koncertu życzeń mówił, bo ja swoją przygodę jako radny gminny kończę. Przyjdzie nowy, będzie miał inne spostrzeżenia, może inne wizje na naszą miejscowość jedną i drugą. Także jeszcze raz serdecznie dziękuje i też wspomnę pracowników, którzy w stosunku do mojej osoby zawsze byli mili, nigdy nie zostałem odprowadzony z kwitkiem jak to ja powiem. Także uważam, że ekipa, która w tej chwili jest w gminie jest bardzo solidna, bardzo zaangażowana w pracę na rzecz gminy, no i dziękuje.

Załączniki do pobrania

Lp. Nazwa pliku Data dodania
1 Protokół z XLVI sesji Rady Gminy Bielice z dnia 25.03.2024r. 2024-06-20 14:56:19

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Krystyna Rutkowska

Data wytworzenia:
31-05-2024

Osoba dodająca informacje

Data publikacji:
20-06-2024 14:56:19

Osoba aktualizująca informacje

Data aktualizacji:
20-06-2024 14:56:19