Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Bielice

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół Nr XXXVIII/2023 z sesji Rady Gminy Bielice z dnia 31 maja 2023r.

Początek sesji – godz. 10.00

Miejsce sesji – sala konferencyjna Urzędu Gminy w  Bielicach

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu. Nieobecny Radny Edward Mocarski, Cezary Tumasz oraz Radna Leokadia Zembal.

Ponadto na sesji obecni są: Wójt Gminy Bielice – Iwona Kochel, Skarbnik Gminy – Monika Szustak, Kierownik Paula Ziemiańska, Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Pawlus.                                                                   

 

Ad.1

Obrady XXXVII sesji Rady Gminy Bielice otworzył Przewodniczący Rady Jan Adamski.

Na podstawie podpisanej listy obecności Przewodniczący obrad stwierdził, że na stan            15 radnych w sesji uczestniczy 12 radnych jest więc quorum do prowadzenia prawomocnych obrad w dniu dzisiejszym.

Przewodniczący obrad Jan Adamski przywitał wszystkich przybyłych na dzisiejszą sesję.

Ad.2

Przewodniczący obrad Jan Adamski: protokół z XXXVII sesji Rady Gminy Bielice był wyłożony do wglądu w biurze Rady, każdy radny mógł się zapoznać z jego treścią.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie jawne imienne przyjęcie protokołu z XXXVII sesji Rady Gminy Bielice.


 Protokół z XXXVII sesji został przyjęty.

Ad. 3

Wójt Gminy Iwona Kochel: Proszę o wprowadzenie zmian w porządku obrad poprzez wprowadzenie w pkt. 12 „Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały  w sprawie wyrażenia woli kontynuacji członkostwa Gminy Bielice w lokalnej grupie działania Stowarzyszeniu „WIR” – Wiejska Inicjatywa Rozwoju i zmianę oznaczenia pozostałych punktów według kolejności od punktu 12, który otrzyma oznaczenie pkt. 13, pkt. 13 otrzyma oznaczenie pkt. 14.

Porządek sesji został przyjęty i przedstawiał się następująco:

 

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie protokołu z XXXVII sesji Rady Gminy Bielice.
  3. Zgłaszanie zmian do porządku sesji.
  4. Przedstawienie informacji o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
  5. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Bielice od XXXVII sesji Rady Gminy Bielice.
  6. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Gminy Bielice powierzonych na XXXVII sesji  do wykonania Wójtowi Gminy Bielice.
  7. Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Bielice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za rok 2022.    
  8.  Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2023r.
  9. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Bielice na lata 2023-2032.
  10. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie  
  11. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiących własność gminy Bielice na rzecz Skarbu Państwa.
  12. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały  w sprawie wyrażenia woli kontynuacji członkostwa Gminy Bielice w lokalnej grupie działania Stowarzyszeniu „WIR” – Wiejska Inicjatywa Rozwoju.
  13. Wolne wnioski i informacje
  14. Zamknięcie sesji.

 

Porządek stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

Ad.4

Przewodniczący obrad Jan Adamski: do dnia sesji nie zgłoszono interpelacji i zapytań radnych.

Ad.5

Wójt Gminy Iwona Kochel przedstawia sprawozdanie.

W trakcie przedstawiania sprawozdania na sesję przybył Radny Cezary Tumasz.

Radny Bogdan Wdówka: Pani Wójt odnośnie instalacji fotowoltaicznych na salach wiejskich do kiedy ma być wykonane?

Wójt Gminy Iwona Kochel: my mamy czas do końca października. Jesteśmy w trakcie realizacji i to będzie zależało od firmy kiedy podejmie działania.

Radny Bogdan Wdówka: mówiła Pani o zebraniach emerytów w gminie Pyrzyce?

Wójt Gminy Iwona Kochel: tak zostałam zaproszona. Mając swoich emerytów bardziej staramy się wspierać naszych ale uczestniczymy we wszystkich spotkaniach i staramy się z nimi współpracować.

Radny Bogdan Wdówka: przebudowa drogi w Swochowie, kiedy zakończenie, kiedy rozpoczęcie?

Wójt Gminy Iwona Kochel: jeśli chodzi o rozpoczęcie to umowa została podpisana i czekamy na pozwolenie ze Starostwa. To będzie zależało od wykonawcy. Mam nadzieję, ze jak najszybciej.

Radny Bogdan Wdówka: i teraz najważniejsze odnośnie spotkania z wodociągami. Cena wywozu 1m3 nieczystości przez wozy asenizacyjne na poziome 16,20 zł z 5,20 zł teraz a od 1 sierpnia 25,53 zł. Jak można w ogóle było pozwolić że wodociągi takie stawki narzuciły. Oni w tym momencie dostają gotowy produkt. To jest dla mnie nie do przyjęcia. My poza tymi 26 zł prawie musimy jeszcze raz tyle zapłacić więcej aby ten człowiek to przywiózł. Dojdzie do tego ,że wrócą stare czasy. Ciemno się robi, na drogę albo w pole. Bo przy 10m3 mówię na swoim przykładzie będę musiał zapłacić 500 zł, mnie na to stać ale mi szkoda. A Ci biedni emeryci? Coś z tym trzeba zrobić bo już Olejniczak mówi, że dzwonią i wyzywają go od złodziei. Już przy 16,20 zł mamy najwyższą stawkę w województwie a 25,53 zł to chyba w Polsce.

Wójt Gminy Iwona Kochel: byliśmy na tym spotkaniu, rozmowa była bardzo burzliwa. Pan Przewodniczący również uczestniczył, Pani Skarbnik, ja, Pani Kierownik Pani Paula oraz Pan Mariusz Olejniczak. Staraliśmy się naj najwięcej zrobić dla Pana Olejniczaka, staraliśmy się pomóc ponieważ były tam inne bardzo poważne problemy, sprawy. Zaległa płatność którą udało nam się wspólnie wynegocjować aby odciążyć Pana Olejniczaka. Nie mieliśmy już argumentów i na razie udało nam się do 1 sierpnia na tą stawkę mniejszą. Jeżeli chodzi o Pana Olejniczaka to jest 42,50 zł brutto ale mamy jeszcze PPK Pyrzyce gdzie stawka jest 37,89 zł brutto natomiast przy zawarciu umowy 29,16 zł brutto oraz Pana Łukasza Obiedzińskiego 50 zł brutto. Naprawdę się staramy i robimy co w naszej mocy aby mieszkańcom pomóc. Argumenty wodociągów były dość silne. Jeśli chodzi o wywozy to wkrótce będziemy kontrolować opróżnianie zbiorników bezodpływowych więc będą nakładane kary na tego typu działania i mam nadzieję, że do nich nie dojdzie. Mamy wybór jest trzech nie jest sam Pan Olejniczak. Staraliśmy się ale argumenty wodociągów były tak silne, że nie mieliśmy siły przebicia. Jedynie udało nam się to opóźnić. Mieszkańcy mają wybór, będziemy się starali rozmowy prowadzić.

Radny Bogdan Wdówka: Pani Wójt ale jaki mieszkańcy mają wybór? Mamy oczyszczalnie ścieków.

Wójt Gminy Iwona Kochel: Panie Radny co ja mogę w tej sytuacji zrobić?

Radny Bogdan Wdówka: Pani jest Wójtem i powinna coś więcej zrobić. Nie wiem, dzięki Bogu nie jestem Wójtem.

Wójt Gminy Iwona Kochel: mamy wybór przy zawarciu umowy z PPK jest 29,16 zł brutto.

Radny Bogdan Wdówka: mamy oczyszczalnie swoją. Jeżeli Ci ludzie zrobią ten wybór i przeniosą się na Pyrzyce to niech te osoby które są podłączone do kanalizacji liczą się z tym, że będą mieli bardzo wysoka podwyżkę. Też mnie zastanawia wysoka faktura za prąd dlaczego nie myślą o fotowoltaice i obniżeniu kosztów za prąd.

Wójt Gminy Iwona Kochel: sama nie uczestniczyłam w tym spotkaniu i naprawdę nie mieliśmy siły przebicia. Może poproszę Pana Przewodniczącego.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: dodam tylko, że jak padnie pytanie proszę o odpowiedź aby nie dochodziło do gorących dyskusji jak w telewizji. Uczestniczyłem w spotkaniu, nie wiem czy Państwo pamiętacie rok dwa lata temu były dyskusje z wodociągami, czy jeżeli będą dostarczane ścieki wozem asenizacyjnym czy to spowoduje zmniejszenie stawki? Okazało się, że absolutnie ilość ścieków która zostanie wrzucona do oczyszczalni nie spowoduje, że stawka dla nas korzystających z oczyszczalni spadnie to raz a dwa to okazało się, że poprzedni Wójt twierdził że jemu konsultacje z wodociągami nie są potrzebne na temat jakości i norm jakie powinna spełniać oczyszczalnia. Więc to co usłyszałem na spotkaniu od jednego z dyrektorów zachodniopomorskich to ile my tam wrzucimy ścieków dostarczonych wozem czy podłączenie całej gminy do kanalizacji nie spowoduje obniżenia kosztów które ponosi mieszkaniec za zrzut ścieków kanalizacyjnych. Ta oczyszczalnia jak stwierdził Pan dyrektor jest tak ekonomicznie wsysająca pieniądze, że czy my będziemy dwa razy tyle produkować ścieków to i tak nie pomoże w tym żeby cena ścieków spadła. Winą obarczył poprzedniego Wójta który bez konsultacji z nimi przygotował projekt i zbudował nową oczyszczalnię.

Radny Bogdan Wdówka: to liczmy się, że podwyżki są przed nami i są nieuniknione. Tu były takie sytuacje, że Pani z Linii się popłakała że pracuje tylko na ścieki, wodę i prąd. To za chwilę nie będzie 25 a 50 dla osób które mają kanalize.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: jasno i wyraźnie Pan Dyrektor podkreślił, że w sierpniu kończy się okres na który została podpisana umowa z Eneą jeżeli chodzi o sprawy energetyczne i jasno i wyraźnie powiedział, że po sierpniu cena na pewno wzrośnie ponieważ cena energii również wzrośnie.

Skarbnik Gminy Monika Szustak: też uczestniczyłam w spotkaniu i wodociągi twierdzą, że mamy tak wysokie koszty, mamy porównanie do sąsiednich gmin i nas koszt wywozu nieczystości jest 300% większy. Zawsze się tłumaczyli, że mamy tak wysokie stawki bo jesteśmy słabo skanalizowani. Jak podłączymy wszystkie miejscowości to i tak nie obniży kosztów. Drugi czynnik, że mamy tak wysokie koszty to że nasza oczyszczalnia jest osobowa a nie bezosobowa. To oznacza, że generuje dodatkowe koszty. Poprosiliśmy o wstępną analizę co zrobić aby przekształcić tą oczyszczalnię, nie mówię że my to zrobimy, jaki to jest koszt w oczyszczalnie samoobsługową. Czekamy na stanowisko ze strony wodociągów. Taryfy mamy podpisane jak Państwo wiecie na okres trzyletni z dopłatami gminy zarówno do wody jak i wywozu nieczystości. Dochodzą do nas informacje, ze jeżeli będą wiedzieć jaka będzie cena za energie elektryczną to będą się starać o skrócenie czyli o nowe taryfy. W obecnej chwili nie mogą tego podnieść ale co będzie po sierpniu trudno powiedzieć.

Radny Bogdan Wdówka: po sierpniu to będzie przyłożenie ceny ze szok za przeproszeniem. Ale mnie zastanawia czy oni tak poważnie podchodzą do oczyszczalni ścieków. Jedzie się przez Polskę i w większości oczyszczalni jest fotowoltaika. Zwróćmy uwagę ile osób jest podpiętych pod kanalizę a ile osób korzysta ze świadczeń wozów asenizacyjnych. Niektórzy mówią, że mają oczyszczalnię ale tam raz w roku też trzeba wywieźć i to nie będzie już 200 zł. Chyba, że będą wozić do Pyrzyc czy Gryfina. Ta cena to jest cena zaporowa dla wielu osób. W przypadku gminy rolniczej takiej jak nasza gzie mamy gro emerytów  i rencistów krusowskich to jest 1200, 1300, 1400 zł emerytury i przyjdzie założyć 500 zł za beczkę to nie wiem czy kupić jedzenie czy szambo wywieźć. Jeszcze mieć bata ze strony gminy, przepraszam ze strony prawa, że jak nie będziesz mieć rachunku to będziemy musieli Cię ukarać. I co wtedy? Skończy się tym, że ktoś bardzo nerwowy przyjedzie pod gminę i wyleje to szambo. Take jest moje zdanie.

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: co można zrobić aby zmniejszyć koszty, czy fotowoltaikę i tam założyć tak jak na salach wiejskich. Tak jak Pan Bogdan mówi to sa duże koszty przejść z takiej sumy na 25 zł. Może ja unowocześnić, teren jest na panele. Trzeba coś zrobić bo to jest tragedia.

Skarbnik Gminy Monika Szustak: chciałabym jeszcze wróci c do drogi w Swochowie. Mamy podpisaną umowę z firmą PANKAS. Kwota od promesy jest niższa o 100 tysięcy zł. Realizacja zadania jest do 31 października tego roku.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: Pani Wójt mówiła o spotkaniach, co to jest ciepłe mieszkanie bo tego nie rozumiem? Mogłaby Pani wyjaśnić?

Wójt Gminy Iwona Kochel: program ciepłe mieszkanie realizowany jest prze WFOŚ i skierowany jest do osób zamieszkujących w budynkach wielorodzinnych. Program umożliwia wymianę źródeł ciepła a także stolarki okiennej, drzwiowej. W programie funkcjonują trzy progi dofinansowania. Podstawowy gdzie jest 30% kosztów kwalifikowalnych jednak nie więcej niż 15 tys. Podwyższony gdzie jest 60% kosztów kwalifikowalnych jednak nie więcej niż 55 tys i najwyższy gdzie jest 90% kosztów kwalifikowalnych jednak nie więcej niż 37,5 tys zł. Na razie u nas dwie osoby się starają a pięć ogólnie się zgłosiło.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: pytam jako mieszkaniec budynku wielorodzinnego bo jestem zainteresowany ale nie wiem dlaczego wymiana pieca w to nie wchodzi?

Wójt Gminy Iwona Kochel: nie tam jest stolarka okienna i drzwiowa. I źródło ciepła też.

Skarbnik Gminy Monika Szustak: w mieszkaniach wielorodzinnych tylko te osoby otrzymają zwrot kosztów jak w pierwszej kolejności wymienia źródło ciepła a później stolarkę okienną i drzwiową. Warunkiem otrzymania dofinasowania jest wymiana źródła ciepła.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: czyli tradycyjnie rząd nas załatwił.

Skarbnik Gminy Monika Szustak: czyli faktura musi być w momencie podpisania umowy, nie liczy się wcześniej.

Radny Andrzej Skiba: w sprawozdaniu mówiła Pani, że dostaliśmy dofinasowanie na azbest w kwocie 10 tysięcy. Czy my jako gmina musimy zabezpieczyć dodatkowe środki na ten cel czy tylko w tej kwocie musimy się zmieścić?

Wójt Gminy Iwona Kochel: będziemy musieli dołożyć. To jest dofinasowanie i w tej kwocie się nie zmieścimy.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: czyli ile?

Skarbnik Gminy Monika Szustak: mamy zrobione oszacowanie wartości zamówienia i to jest w granicach 5-6 tysięcy. W zeszłym roku kwota która była przyznana nie wystarczyła.

Radny Andrzej Skiba: czy my mamy orientację ile jeszcze na naszej gminie jest obiektów które są pokryte azbestem?

Wójt Gminy Iwona Kochel: cały czas się ludzie zgłaszają więc jest problem, że posiadamy cały czas pokrycia azbestowe. Dokładnie nie wiem ile jest osób. ludzie się zgłaszają.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: nie chodzi o ilość wniosków tylko o ilość budynków

Wójt Gminy Iwona Kochel: nie wiem ile na terenie gminy jest takich budynków. Musielibyśmy po kolei liczyć, sprawdzać. Jesteśmy w trakcie realizacji jak ludzie się zgłaszają to staramy się im pomóc. Z tego co pamiętam był Pan który pomagał w uzyskaniu dofinasowania i przez niego można było składać.

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: do którego roku jest obowiązek usunięcia pokryć dachowych z azbestem?

Wójt Gminy Iwona Kochel: do 2032.

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: to jeszcze trochę czasu mamy bo jak by nam się wszystko za dwa lata na kupę zwaliło a tych budynków jest od groma to wtedy będzie problem. I jak Pan Przewodniczący mówił należałoby zrobić rozeznanie ile ludzie mają metrów i ile tego pokrycia dachowego eternitem nam co roku schodzi.

Radny Stanisław Kulig: jeśli chodzi o azbest na dachu to czy Pani Wójt jest mi w stanie powiedzieć kiedy wymieni rury z wodociągu które są też z azbestu?

Wójt Gminy Iwona Kochel: jest to problem. Na pewno będziemy chcieli w przyszłości to zrobić. To nie jest takie proste bo to są koszta. Staramy się robić co możemy w miarę możliwości.

Radny Stanisław Kulig: to nie jest Pani wina ani mieszkańców. Tylko wchodzi przepis, że trzeba wymienić dach pokryty azbestem ale, ze pijemy wodę z rur pokrytych azbestem to już jest inny problem.

Radny Jan Geldner: jeśli chodzi o azbest to może trzeba się zastanowić i dawać ludziom papier na rozbiórkę tych budynków pokrytych azbestem. Bo ja mam oborę ale nie stać mnie na wymianę pokrycia dachowego. Jeszcze w sprawie opłat za ścieki. Chyba trzeba wrócić do starej tradycji. Chodzić do parku pod krzak a ścieki podlewać ogródek. Tylko jak będzie ukarany? Za to, ze nie ma rachunku. Jakie to jest rozwiązanie. My jako naród za wszystko musimy zapłacić. Cały czas podnoszą nam koszty. Dadzą trzynastkę, czternastkę. Słyszę, że tu jest wszystko do października, wykonanie. Wybory kiedy są? Później po wyborach będzie kicha. I tak w kółko. Politycznie trochę.

Wójt Gminy Iwona Kochel: to ja jestem winna temu, że ja to muszę wysłuchiwać?

Radny Jan Geldner: nie powiedziałem, ze Pani jest winna tylko powiedziałem jak to wygląda i jak ja to widzę.

Kierownik Paula Ziemiańska: jeżeli chodzi o bazę azbestową to przystępując do programu usuwania azbestu gmina była zobowiązana stworzyć taką bazę więc została ona stworzona w 2009r. Obecnie 40% budynku na terenie gminy usunęło azbest. Jednostka OSP Bielice pozyskała drona z kamerą termowizyjną więc do końca listopada zakupią sprzęt. Jestem już po rozmowach z jednostką, że w ramach dobrej współpracy dokonamy aktualizacji bazy azbestowej. W związku z tym w okresie wiosennym będziemy mieli bazę zaktualizowaną i będziemy mogli z dokładnością Państwu powiedzieć jaka powierzchnia jest jeszcze do wymiany. Mamy czas do 2032r.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: dziękuję za informację szczegółową.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Ad. 6

Wójt Gminy Iwona Kochel przedstawia sprawozdanie.

Dyskusja: brak

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad. 7

Przewodniczący obrad Jan Adamski: sprawozdanie zostało omówione na posiedzeniu wspólnym komisji.

Dyskusja: brak

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 8

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2023r.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji                               o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Dyskusja: brak

 

Głosowanie: 13 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XXXVIII/246/23 została podjęta i stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

 

 

Ad. 9

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Bielice na lata 2023-2032.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji                               o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Dyskusja: brak

 

Głosowanie: 13 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

 

Uchwała nr XXXVIII/247/23 została podjęta i stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Ad. 10

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie na czas oznaczony kolejnej umowy najmu nieruchomości stanowiącej własność gminy Bielice.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji                               o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Głosowanie: 11 za, 0 przeciw, 2 wstrzymujących się.

 

Uchwała nr XXXVIII/248/23 została podjęta i stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Przewodniczący obrad Jan Adamski: ogłaszam 10 minutową przerwę.

Ad. 11

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiących własność gminy Bielice na rzecz Skarbu Państwa.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji                               o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Dyskusja: brak

 

Głosowanie: 12 za, 0 przeciw, 1 wstrzymujących się.

 

Uchwała nr XXXVIII/249/23 została podjęta i stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

Ad. 12

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli kontynuacji członkostwa Gminy Bielice w lokalnej grupie działania Stowarzyszeniu „WIR” – Wiejska Inicjatywa Rozwoju.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji                               o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Przewodniczący obrad Jan Adamski: ponieważ projekt nie był przedstawiony na komisji to może coś krótko Pani Wójt na temat WIR.

 

Wójt Gminy Iwona Kochel: chciałabym kontynuować działalność w WIR. Naszym przedstawicielem jest Pani Radna Danusia Grzegorek która jeździ na wszelkie spotkania. My prężnie działamy, pozyskujemy pieniądze na różne cele. Co mogę więcej powiedzieć. Chciałabym abyśmy dalej kontynuowali działalność i zostali.

 

Przewodniczący obrad Jan Adamski: ile dzięki WIR udało się pozyskać środków?

 

Wójt Gminy Iwona Kochel: nie jestem teraz przygotowana ale dość dużo pozyskaliśmy. Musiałabym przeanalizować ile dotacji otrzymaliśmy przez cztery lata. Bo nawet Pani Skarbnik nie jest w stanie powiedzieć bo to jest pytanie zaskakujące. Może Pani Danusia odpowie bo jeździ na spotkania.  

 

Radna Danuta Grzegorek: nie jestem przygotowana.

 

Skarbnik Gminy Monika Szustak: nie powiem Państwu kwoty bo to chodzi o perspektywę 2014-2020. Z tego co pamiętam był realizowany słynny pomost w Babinie, ostatnia inwestycja to remont kuchni w Starym Chrapowie. W obecnej chwili czekamy na ogłoszenie na pompę ciepła na świetlicy w Parsowie bo to będzie zakończenie programu 2014-2020. Przystąpienie do tej inicjatywy wiąże się z nowym okresem środków unijnych na lata 2021-2027. Składka roczna jaką płacimy to jest 3 tysiące złotych. Było też dużo małych projektów ale trzeba by było wszystko zsumować za okres 2014-2020. Ostatnie dofinansowanie jakie możemy otrzymać za ten okres jest w wysokości 130 tysięcy złotych na pompę ciepła na świetlicę w Parsowie. Czekamy na ogłoszenie konkursu i przystąpimy. Jeżeli gmina przystąpi do dofinansowanie jest 80% a jeżeli stowarzyszenie np. koło gospodyń wiejskich to wkład własny jest tylko 5%. 

Przewodniczący obrad Jan Adamski: czyli okazuje się, że warto.

 

Radny Bogdan Wdówka: patrząc składka członkowska 3 tysiące a te profity które mamy będąc członkiem stowarzyszenia to aż się prosi aby to było dalej kontynuowane a nie zaprzestane.

 

Głosowanie: 13 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

 

Uchwała nr XXXVIII/250/23 została podjęta i stanowi załącznik nr 10 do protokołu

 

Ad. 13

Przewodniczący obrad Jan Adamski odczytuje skierowaną do Rady Gminy skargę na Wójta Gminy Bielice w związku  z nie wykonaniem  przez niego czynności nakazanych prawem, polegających na zapewnieniu dostępu do danych przestrzennych dotyczących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: ponieważ skarga wpłynęła do mnie jako przewodniczącego rady z tego co wyjaśnił mi pracownik jest w trakcie załatwiania tej sprawy. To jest obowiązek ciążący od 2020 roku, pracownik nowy mógł nie wiedzieć ale był w trakcie wyjaśniania przyczyn tej skargi. Jeżeli skarga zostanie wycofana przez firmę to nie będzie kierowana do Komisji skarg, wniosków i petycji. Natomiast jeżeli skarga nie zostanie wycofana zostanie skierowana przeze mnie do odpowiedniej komisji do rozpatrzenia.

Radny Bogdan Wdówka: tak jednym słowem to o co chodzi?

Przewodniczący obrad Jan Adamski: mniej więcej można powiedzieć tak, dane które powinny być ogólnodostępne dla każdego od 31.10.2020r. nie były przez gminę publikowane.

Radny Bogdan Wdówka: to chodzi o dane geodezyjne?

Przewodniczący obrad Jan Adamski: chodzi o planowanie przestrzenne. Może być tak, bo w trakcie zostały podjęte czynności przez pracownika wyjaśniające sprawę, że jeżeli zostaje wyjaśnione i skarga zostanie wycofana nie będzie sprawa kierowana do odpowiedniej komisji.

Wójt Gminy Iwona Kochel: wszystkie są już umieszczone. Napisaliśmy odwołanie od tego. Zdarza się. staramy to się naprawić.

Radny Bogdan Wdówka: jakie są skutki prawne jeżeli potoczy się nie po myśli gminy? Czy oni są w stanie nam coś zrobić czy zażalenie do Pana Boga?

Przewodniczący obrad Jan Adamski: no nie bo jest przywołanie punktów kpa czyli można nadać sprawie jakiś bieg ale myślę, że jak są już są podjęte czynności naprawiające to nie dojdzie do jakiś nazwijmy to turbulencji.

Radny Bogdan Wdówka: nie tyle do Pani Wójt ale z tego tytułu, że mamy co Przewodniczącego Rady Powiatu a zawsze bliżej mu do starosty niż Pani Wójt, mam wielką prośbę niech zaczną kosić pobocza. Jak to wygląda prawnie jeżeli rolnik zasiew swój kończy w pasie drogowym przy samym asfalcie. Czy osoba obsługująca pojazd koszący może pociągnąć tak jak szerokość kosiska jest czy musi kawałek zasiewu zostawić? Bo jak wjeżdżamy do Parsowa to rzepak jest przy asfalcie.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Pawlus: jeżeli chodzi o koszenie to jest harmonogram koszenia i w następnym tygodniu będzie koszone. Co do pasa drogowego nie jestem w stanie Panu odpowiedzieć ale raczej tak szerokość kosiarki 1,5 metra będzie skoszone. Nagminne jest , że rolnicy wyjeżdżają i jak by mogli to by asfalt zasiali. Jeżeli mam już głos to podzielę się z Państwem kilkoma informacjami. 15 maja uczestniczyłem w podpisaniu umowy między starosta a firmą dotyczącą dróg w naszej gminie. Z perspektywy pieniędzy popegeerowskich, wirtualnych jak to niektórzy określają to będzie robiona droga od Babina do Babinka, między Starym Chrapowem a skrętem w stronę Pyrzyc do drugiego mostka. Później od miejscowości Linie do Dino. Umowa została podpisana. Wykonawca przejął plac budowy. Najprawdopodobniej od 12 czerwca te prace będą wykonywane.

Radny Bogdan Wdówka: te wszystkie odcinki w jednym czasie?

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Pawlus: tam jest jeszcze jeden odcinek Mielęcin – Krzemlin i firma nie przedstawiła na razie harmonogramu, która miejscowość będzie pierwsza. Najprawdopodobniej zrobią ten jeden odcinek jako pierwszy a później przejdą na naszą gminę. Jedynym utrudnieniem będzie droga do Babinka która będzie robiona jednym odlewem i może stanowić utrudnienie dla mieszkańców. Najprawdopodobniej będzie to robione w okresie wakacyjnym bo jest ruch autobusowy i dzieci dojeżdżają do szkół. Jeżeli chodzi o drogi to uzupełniane są ubytki tam gdzie one występują a niestety występują w dużej ilości nie tylko w naszej gminie ale w całym powiecie.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: dziękuję za odpowiedź i nadzieję, że w końcu te dziury zostaną naprawione.

Radny Bogdan Wdówka: kontynuując szerokości pasów drogi powiatowej, gminnej i wojewódzkiej jak łatwo sobie uzmysłowić patrząc na drogę za przejazdem w Bielicach jest działka, granica ktoś komuś worał i jest słupek gdzie ładnie widać gdzie się kończy pas drogi powiatowej. Ty jako człowiek chcesz coś robić w pasie drogi powiatowej, rurę sobie przekopać bo wodociąg idzie z drugiej strony to 120 zł rocznie musi zapłacić za korzystanie z pasa drogowego a rolnicy robią co chcą. Państwo w państwie nikt nie podskoczy.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: niestety smutna dygresja. Korzystając, że jestem przy głosie chciałem Państwu przekazać do wiadomości Uchwałę Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 26.04.2023r. w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego trudnej sytuacji ekonomicznej.

Przewodniczący obrad Jan Adamski odczytuje uchwałę.

Wójt Gminy Iwona Kochel: chciałabym poinformować, że zostały ogłoszone wybory na ławników kadencji na lata 2024-2027. Do 30 czerwca 2023 można składać kandydatury na ławników do orzekania dla spraw pracy. Kolegium Sądu ustaliło wybór jednego ławnika z terenu gminy Bielice. szczegółowe informacje można uzyskać w UG Bielice i na stronie internetowej bipbielice.com.pl. korzystając z głosu chciałbym Państwa serdecznie zaprosić na gminny dzień dziecka powiązany z uroczystym otwarciem boiska w Parsowie który odbędzie się 3 czerwca o godzinie 15.00 w Parsowie. Bardzo serdecznie z rodzinami zapraszamy na tę uroczystość.

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: korzystając z obecności Pana Jacka bym chciał poprosić tam powstał przystanek miedzy Babinem a Chabowem aby zrobić tam z 5 metrów jakiegoś pobocza  czy utwardzić to jakimś frezem, grysem. Widziałem tam dziecko stoi to albo w trawie albo w błocie zależy po której stronie. A przejeżdżając przez gminę koło Niemiec nagrałem filmik jak to może wyglądać i Panu Jackowi pokażę. I jak będą robili drogę aby uskok między Chabowem a Babinem połatali.

 

Ad. 14

W związku z wyczerpaniem porządku, obrady XXXVIII nadzwyczajnej sesji Ra Gminy Bielice o godz. 11:35 zamknął Przewodniczący Rady Gminy Bielice Jan Adamski dziękując wszystkim za udział w sesji.

                                                                                              

                                                                                                                                 Przewodniczący Rady

                                                                                                                                     Jan Adamski 

Załączniki do pobrania

Lp. Nazwa pliku Data dodania
1 Protokół Nr XXXVIII/2023 z sesji Rady Gminy Bielice z dnia 31 maja 2023r. 2023-08-23 08:23:38

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Krystyna Rutkowska

Data wytworzenia:
31-05-2023

Osoba dodająca informacje

Krystyna Rutkowska

Data publikacji:
23-08-2023 08:23:38

Osoba aktualizująca informacje

Krystyna Rutkowska

Data aktualizacji:
23-08-2023 08:23:38