Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Bielice

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół Nr XXXVII/2023 z sesji Rady Gminy Bielice z dnia 31 marca 2023r.

Początek sesji – godz. 10.00

Miejsce sesji – sala konferencyjna Urzędu Gminy w  Bielicach

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Ponadto na sesji obecni są: Wójt Gminy Bielice – Iwona Kochel, Skarbnik Gminy – Monika Szustak, Kierownik OPS Anna Maria Kopacka, Kierownik Paula Ziemiańska, Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej- Beata Olender, Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Pawlus, sołtys Bielic Ryszard Wądołowski, sołtys Starego Chrapowa Eugeniusz  Kuliś.                                                                      Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Ad.1

Obrady XXXVII sesji Rady Gminy Bielice otworzył Przewodniczący Rady Jan Adamski.

Na podstawie podpisanej listy obecności Przewodniczący obrad stwierdził, że na stan            15 radnych w sesji uczestniczy 13 radnych jest więc quorum do prowadzenia prawomocnych obrad w dniu dzisiejszym.

Przewodniczący obrad Jan Adamski przywitał wszystkich przybyłych na dzisiejszą sesję.

Ad.2

Przewodniczący obrad Jan Adamski: protokół z XXXVI sesji Rady Gminy Bielice był wyłożony do wglądu w biurze Rady, każdy radny mógł się zapoznać z jego treścią.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie jawne imienne przyjęcie protokołu z XXXVI sesji Rady Gminy Bielice.


 Protokół z XXXVI sesji został przyjęty.

Ad. 3

Wójt Gminy Iwona Kochel: Proszę o wprowadzenie zmian w porządku obrad poprzez wycofanie z porządku obrad punktu 14 „ Rozpatrzenie projektu     i podjęcie uchwały  w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transportu nieczystości ciekłych i zmianę oznaczenia pozostałych punktów według kolejności od punktu 15, który otrzyma oznaczenie pkt. 14, punkt 16 otrzyma oznaczenie pkt. 15, punkt 17 otrzyma oznaczenie pkt. 16. Wycofanie uchwały z porządku obrad podyktowane jest przeprowadzeniem dodatkowej analizy świadczonych usług w zakresie odbioru i wywozu nieczystości płynnych.

Porządek sesji został przyjęty i przedstawiał się następująco:

 

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie protokołu z XXXVI sesji Rady Gminy Bielice.
  3. Zgłaszanie zmian do porządku sesji.
  4. Przedstawienie informacji o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
  5. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Bielice od XXXVI sesji Rady Gminy Bielice.
  6. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Gminy Bielice powierzonych na XXXVI sesji  do wykonania Wójtowi Gminy Bielice.
  7. Informacja dotycząca opłaty planistycznej i adiacenckiej.
  8. Sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Bielicach za 2022 rok.
  9. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielicach za 2022 rok oraz przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2023 rok.
  10. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2022 rok oraz zapotrzebowanie związane z realizacją zadań na 2023 rok.
  11. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Uzależnieniom Behawioralnym dla Gminy Bielice za 2022 rok.
  12. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2023r.
  13. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Bielice na lata 2023-2032.
  14. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Bielice w 2023r.
  15. Wolne wnioski i informacje
  16. Zamknięcie sesji.

 

 

Porządek stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

Ad.4

Przewodniczący obrad Jan Adamski: do dnia sesji nie zgłoszono interpelacji i zapytań radnych.

Ad.5

Wójt Gminy Iwona Kochel przedstawia sprawozdanie.

Radny Bogdan Wdówka: odnośnie węgla powiedziała Pani, że jest zakupywany systematycznie czy li nie ma takiej opcji że będziemy mieli nad stan?

Wójt Gminy Iwona Kochel: ciężko powiedzieć ale tak jak mówiłam wcześniej uczestniczyłam w spotkaniach i starają się na bieżąco zamawiać aby tego węgla nie zostało. Są osoby które się wycofały ja nie będę ukrywać, że takich osób nie ma ale na ich miejsce pojawiły się nowe. Mam nadzieje, że uda się to bezpiecznie rozprowadzić i gmina nie poniesie z tego tytułu żadnych konsekwencji.

Radny Andrzej Skiba: mówiła Pani o konwencie. Mogłaby Pani cos więcej powiedzieć, czego dotyczyło i jakie są ustalenia?

Wójt Gminy Iwona Kochel: chodzi o ZIT, że jesteśmy w grupie lokalnego działania i rozmawiamy co byśmy chcieli  w danych gminach stworzyć. Ale nie jest to na razie doprecyzowane. U mnie dwie pracownice są oddelegowane które uczestniczą w tych spotkaniach. Na bieżąco robimy spotkania i nas informują o tym co było omawiane. Fajnie to wszystko wygląda ale nie wiemy czy nas będzie stać. Naszym marzeniem było zrobić ocieplenie i elewację budynku szkoły, pomostu w Będgoszczy, różnych imprezach kulturalnych. Są też rozmowy na temat ścieżek rowerowych . ale to wszystko będzie zależało od pieniędzy i czy gmina to udźwignie.

Przewodniczący Rady Jan Adamski: czy kwota 30 tysięcy dla zespołu Unia Swochowo zabezpieczy ich potrzeby? Pamiętam, że są dojazdy, dojazdy to jest paliwo  a paliwo dzięki Obajtkowi mamy dosyć drogie czy ta kwota wystarczy? Jak Pani myśli?

Wójt Gminy Iwona Kochel: musi wystarczyć Panie Przewodniczący, będziemy dodatkowo składać wnioski aby Unia Swochowo mogła się rozwijać. Nie mam więcej tyle dostaliśmy i tyle musiałam przeznaczyć żeby utrzymać ten klub i mógł dalej funkcjonować.

Radny Bogdan Wdówka: czy trzeba było komuś zabrać aby dać Unii Swochowo?

Wójt Gminy Iwona Kochel: był konkurs otwarty i zgłosiły się dwa kluby czyli Unia Swochowo i Klub karate Pan Socha który prowadzi zajęcia w szkole. To nie była łatwa decyzja komu zabrać komu dać. Gdybym mogła każdemu bym dała aby każdy był szczęśliwy. Musiałam wybrać to co uważałam za stosowne ponieważ to do mnie należało ostatnie zdanie. Zrobiłam to co zrobiłam mając do wyboru czy jedyny klub który istnieje  na terenie gminy się zamknie a tutaj uważam, że jak Pan Socha pracuje i ma od rodziców dofinansowanie więc na razie mu zamknięcie nie grozi.

Radny Bogdan Wdówka: czy dla tego klubu dla tych dzieci nie ma opcji skorzystania z jakiegoś programu Wojewody czy Marszałka aby tym dzieciom jakoś pomóc?

Skarbnik Gminy Monika Szustak: zgodnie z budżetem, który Państwo uchwaliliście na dotacje było 30 tysięcy. Zgłosiły się dwa kluby. Ostatnia decyzja należała do Wójt. Jeżeli chodzi o możliwość dofinansowania do klubu ANTAI to jeżeli coś takiego będzie to klub ANTAI zostanie poinformowany ale z tego rozdania nie można było dać więcej bo w budżecie było zapewnione 30 tysięcy i tak był ogłoszony konkurs. Nie było możliwości zwiększenia.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad. 6

Wójt Gminy Iwona Kochel przedstawia sprawozdanie.

Dyskusja: brak

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 7

Wójt Gminy Iwona Kochel odczytuje informację dotyczącą opłaty adiacenckiej i planistycznej.

Informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad. 8

Dyrektor Gminnej Biblioteki przedstawia sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Bielicach za 2022 rok

Radny Edward Mocarski: czy jest Pani zadowolona z pracy?

Dyrektor Gminnej Biblioteki Beata Olender: tak jestem bardzo zadowolona, dziękuję za poparcie mojej kandydatury u Pani Wójt.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 7 do protokołu

Ad. 9

Przewodniczący obrad Jan Adamski: sprawozdanie zostało omówione na posiedzeniach stałych komisji czy są pytania do Pani Kierownik?

Dyskusja: brak

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 8 do protokołu

Ad.10

Przewodniczący obrad Jan Adamski: sprawozdanie zostało omówione na posiedzeniach stałych komisji czy są pytania do Pani Kierownik?

Dyskusja: brak

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 8 do protokołu

Ad. 11

Przewodniczący obrad Jan Adamski: sprawozdanie zostało omówione na posiedzeniach stałych komisji czy są pytania do Pani Kierownik?

Radny Bogdan Wdówka: ja mam pytanie do poprzedniego punktu jeśli chodzi o kartę dużej rodziny bo wiele ludzi nie wie tych starszych, ja też nie wiedziałem, że jeżeli dzieci wyfrunęły już z domu mogą skorzystać z karty dużej rodziny pod katem zniżki na prąd?

Kierownik OPS Anna Maria Kopacka: tak

Radny Bogdan Wdówka: należało by wyjaśnić ludziom, że takie coś w ogóle istnieje. Trzeba by było głośno powiedzieć o tym.

Kierownik OPS Anna Maria Kopacka: przygotuję informację na FB oraz do gablot do poszczególnych miejscowości aby dotarła informacja do jak największej ilości osób. Jeżeli w rodzinie urodziła się trójka dzieci, nawet jeśli jakieś dziecko zmarło to mogą skorzystać ze zniżki z kartą dużej rodziny. Jest to zniżka z 2000 KWh na 3000 KW. Wtedy składa się wniosek a następnie wysyła do Enea.

Przewodniczący obrad Jan Adamski: tak jak Pani powiedziała na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej aby ukazały się informacje szczegółowe.

Skarbnik Gminy Monika Szustak: wcześniej było, że karta dużej rodziny należała się rodzicom którzy mają na utrzymaniu trójkę dzieci a chyba od 2017r. zmieniła się ustawa, że karta dużej rodziny należy się rodzicom którzy mają lub mieli na utrzymaniu troje dzieci. Takie wnioski o obniżenie KWh składa się do 30 czerwca do Enea.

Radny Edward Mocarski: chciałbym stanąć w obronie Pani Kierownik bo o karcie dużej rodziny wiadomo już dawno. Ja już jako sołtys wieszałem informację o tej karcie  i ludzie skorzystali. To nie jest tak, że ludzie nie wiedzieli. Kiedyś ta karta nie była tak potrzebna ale jeśli to pomoże to można ponowić informację.

Radny Jan Geldner: tak jak w moim przypadku, ja mam teściową która maiła czwórkę dzieci ale za prąd płacimy my to ona z tej karty nie skorzysta?

Kierownik OPS Anna Maria Kopacka: wnioskodawcą do Enea musi być osoba która ma kartę dużej rodziny.

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: Pani Kierownik te druki można by było ściągnąć do gminy.

Kierownik OPS Anna Maria Kopacka: mam je u siebie więc mogę je również Państwu dostarczyć.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 8 do protokołu

Ad. 12

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2023r.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii:

1.         Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych – Leokadia Zembal,

2.         ds. Społecznych – Bogdan Wdówka,

3.         Rewizyjnej – Andrzej Skiba,

 

Poinformowali o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Dyskusja: brak

 

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XXXVII/243/23 została podjęta i stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Ad. 13

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Bielice na lata 2023-2032.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii:

1.         Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych – Leokadia Zembal,

2.         ds. Społecznych – Bogdan Wdówka,

3.         Rewizyjnej – Andrzej Skiba,

 

Poinformowali o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

Dyskusja: brak

 

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

 

Uchwała nr XXXVI/244/23 została podjęta i stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

 

Ad. 14

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Bielice w 2023r.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii:

1. Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych – Leokadia Zembal,

2. ds. Społecznych – Bogdan Wdówka,

3. Rewizyjnej – Andrzej Skiba,

 

Poinformowali o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Dyskusja: brak

 

Głosowanie: 15 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

 

Uchwała nr XXXVI/245/23 została podjęta i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

 

Ad. 15

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego  z dnia 27 marca 2023r. stwierdzające nieważność uchwały
nr XXXVI/240/23 Rady Gminy Bielice z dnia 27 lutego 2023r. w sprawie przystąpienia do opracowania zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Linie, gmina Bielice.

 

Radny Andrzej Kołobycz: chciałbym przekazać moją dietę radnego na OSP Bielice.

Radny Edward Mocarski: chciałbym się odnieść do stwierdzenia nieważności tej uchwały przez Wojewodę. Myślę, że po uzupełnieniu wszystkich dokumentów,  braków możemy do tego wrócić.

 

Przewodniczący obrad Jan Adamski: możemy wrócić ale tu jest jasno i wyraźnie w rozstrzygnięciu, może tego nie przeczytałem przed podjęciem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wójt dokonuje analizy zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium, przygotowuje materiały geodezyjne do opracowania zmiany planu oraz ustala niezbędny zakres prac planistycznych. Jeżeli zadanie te zostaną przez Panią Wójt spełnione wtedy możemy przystąpić do procedowania nad ta uchwałą.

 

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: jestem zaskoczony anulacją tej uchwały. Co było źle zrobione, czy dokumenty były źle przygotowane? Czy było przemyślane jak to zrobić bo mamy radcę prawnego i radca analizuje te uchwały. Czyja to była wina, bo Wojewoda uchyla uchwałę to coś jest nie w porządku.

 

Wójt Gminy Iwona Kochel: takie uchwały zdarzają się, że Wojewoda je odrzuca. Radca prawny powinien przygotować odpowiedź. Na pewno to nie jest wina pracowników, gdzieś ten błąd został popełniony i trzeba to wyjaśnić dlaczego tak się stało. Takie rzeczy się zdarzają i to nie jest jakaś rzecz straszna która się wydarzyła tylko w naszej gminie.

 

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: my jako radni też źle wyglądamy bo uchwalamy uchwałę która jest źle przygotowana.

 

Radny Bogdan Wdówka: przed sesją odnośnie tej uchwały rozmawiałem z radcą prawnym i miał wątpliwości a później się okazało, że tych wątpliwości nie miał. Spytałem go jest wszystko nagrane jak ktoś chce to zobaczy żeby przedstawił na piśmie po głosowanie wykładnię prawa. Do dzisiaj tej wykładni prawa nie mam. A że zrobiliśmy z siebie kogo zrobiliśmy to już inna sprawa. Można zrobić powolutku mając wykładnie prawa.

 

Przewodniczący obrad Jan Adamski: proszę Panią Wójt o zmotywować radcę prawnego do udzielenia odpowiedzi na piśmie.

 

Wójt Gminy Iwona Kochel: prawnik przygotuje informację na kolejną sesję. Wszystko wyjaśnimy.

 

Radna Leokadia Zembal: obserwowałam na ostatniej sesji radcę prawnego. Cały czas był z laptopem i był zajęty. Nie poświęcał czasu i obserwacji co się dzieje na sesji. Może ma za dużo obowiązków. Jeśli jest na sesji powinien obserwować co się dzieje, swego czasu jak zadałam pytanie to też szukał w przepisach. Powinien być od początku do końca  i na każdej sesji.

 

Wójt Gminy Iwona Kochel: słuszna racja Pani radnej, na pewno tak nie powinno być. Przekaże i poproszę aby takiej sytuacji więcej nie było.

 

Radny Bogdan Wdówka: ostatnio na prośbę OSP Parsów i Bielice na naszym terenie był Wicemarszałek. Podważanie decyzji, negowanie dotacji z Urzędu Marszałkowskiego ja powiem krótko to jest niebezpieczne  i niedopuszczalne. Ten hejt który się wylał na niektóre osoby a w szczególności na mnie. Zasięgnąłem opinii kancelarii prawnej i został złamany art. 212 i 216. Ja mogę teraz zrobić wiele ale na razie nie będę robił nic i niech te osoby się zastanowią bo będzie źle. Przepraszam ale się troszkę zdenerwowałem.

 

Przewodniczący obrad Jan Adamski: rozumiem, że w takich momentach emocje grają, ciśnienie się podnosi.

 

Wiceprzewodniczący Rady Artur Wcisło: chciałem wystąpić do Pani Wójt z następującą sprawą.  Wylał się hejt na wielkiego Polaka Jana Pawła II i chciałbym u nas w miejscowości bo mamy ładny plac rekreacyjny żeby nazwać ten plac jego imieniem żeby to upamiętnić.

 

Przewodniczący obrad Jan Adamski: zgłaszałem to na jednej z komisji, że w ostatnim czasie nieprzyjemne zapachy wydobywają się z oczyszczalni. Oczyszczalnia jest przy samej szkole, tam się uczy dwustu kilkudziesięciu uczniów, myślę że oni to odczuwają. Nie znam ludzi którzy zachwycają się zapachem z oczyszczalni ścieków. Proszę Panią Wójt  o pilną interwencję w Wodociągach Zachodniopomorskich aby takiego typu rzeczy nie wydostawały się poza obręb oczyszczalni.

 

Wójt Gminy Iwona Kochel: dziękuje za informację ale Pani Dyrektor mi nie zgłaszała a u nas nikt z pracowników się nie żalił. Będzie to zgłoszone.

 

Ad. 16

W związku z wyczerpaniem porządku, obrady XXXVII nadzwyczajnej sesji Ra Gminy Bielice o godz. 11:05 zamknął Przewodniczący Rady Gminy Bielice Jan Adamski dziękując wszystkim za udział w sesji.

 

                                                                                              Przewodniczący Rady 

                                                                                              Jan Adamski

           

Załączniki do pobrania

Lp. Nazwa pliku Data dodania
1 Protokół Nr XXXVII/2023 z sesji Rady Gminy Bielice z dnia 31 marca 2023r. 2023-08-23 08:20:30

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Krystyna Rutkowska

Data wytworzenia:
31-03-2023

Osoba dodająca informacje

Krystyna Rutkowska

Data publikacji:
23-08-2023 08:20:30

Osoba aktualizująca informacje

Krystyna Rutkowska

Data aktualizacji:
23-08-2023 08:20:30