Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Bielice

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół z XVIII sesji Rady Gminy Bielice z dnia 2021-05-31

Początek sesji – godz. 10.00

Miejsce sesji – sala konferencyjna Urzędu Gminy w  Bielicach

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Ponadto na sesji obecni są: Wójt Gminy Bielice – Iwona Kochel, Skarbnik Gminy – Monika Szustak, Komendant Powiatowy Policji w Pyrzycach Dariusz Ufnowski, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Pyrzycach Jacek Marchlewicz.

 

Ad.1

Obrady XVIII sesji Rady Gminy Bielice otworzył Przewodniczący Rady Jan Adamski.

Na podstawie podpisanej listy obecności Przewodniczący obrad stwierdził, że na stan            15 radnych w sesji uczestniczy 13 radnych jest więc quorum do prowadzenia prawomocnych obrad w dniu dzisiejszym. Nieobecny usprawiedliwiony jest Radny Stanisław Kulig oraz Radny Jan Geldner.

Przewodniczący obrad Jan Adamski przywitał wszystkich przybyłych na dzisiejszą sesję.

Ad.2

Przewodniczący obrad Jan Adamski: protokół z XVI I XVII sesji Rady Gminy Bielice był wyłożony do wglądu w biurze Rady, każdy radny mógł się zapoznać z jego treścią.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie jawne imienne przyjęcie protokołu z XVI   i XVII sesji Rady Gminy Bielice.


 Protokół z XVI i XVII sesji został przyjęty.

Ad.3

Nie zgłoszono zmian do porządku sesji.

Porządek sesji został przyjęty i przedstawiał się następująco:

 

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie protokołu z XVI i XVII sesji Rady Gminy Bielice.
  3. Zgłaszanie zmian do porządku sesji.
  4. Przedstawienie informacji o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
  5. Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Pyrzycach na temat ochrony przeciwpożarowej za 2019 i 2020 rok.
  6. Informacja  Komendanta Powiatowego Policji w Pyrzycach o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w 2019 i 2020 roku.
  7. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Bielice od XVI sesji Rady Gminy Bielice.
  8. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Gminy Bielice powierzonych na XVI i XVII sesji do wykonania Wójtowi Gminy Bielice.
  9. Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.       o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2020.
  10. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2021r.
  11. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli utworzenia linii komunikacyjnych publicznego transportu zbiorowego.
  12. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie udzielenia zgody na zawarcie umów o świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
  13. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego na terenie gminy Bielice.
  14. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie określenia innego sposobu udokumentowania wykonania obowiązku w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych.
  15. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Bielice ze Związku Gmin Dolnej Odry
  16. Wolne wnioski i informacje.
  17. Zamknięcie sesji.

 

Porządek stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

Ad.4

Przewodniczący obrad Jan Adamski: do dnia sesji nie zgłoszono interpelacji i zapytań radnych.

Ad. 5

Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Pyrzycach przedstawia informację na temat ochrony przeciwpożarowej za 2019 i 2020 rok.

Radny Bogdan Wdówka: rozwija się fotowoltaika, czy nasi strażacy są szkolenia na temat pożarów takich instalacji?

Komendant PSP: jest to bardzo duży problem jeśli chodzi o zagrożenie pożarowe. Staramy się dotrzeć do strażaków ochotników ze szkoleniami. Szkolenia są odroczone przez pandemię. Inaczej szkoli się przez internet a inaczej na żywo w praktyce. Jednakże zdobywamy te doświadczenia. Mamy opracowane procedury z gaszeniem tych pożarów. My nie mamy możliwości wyegzekwowania poprawności montażu tych instalacji. Każdy liczy się z groszem, wybiera najtańszą opcję a później pojawia się problem. Jesteśmy na etapie doszkalania i prowadzimy zajęć ze strażakami ochotnikami ale jednocześnie sami się doszkalamy.

Radny Artur Wcisło: były zbierane środki na sprzęt ratownictwa medycznego. Na jakim jest to etapie?

Komendant PSP: na wstępie chciałem podziękować za decyzję ale wiem, że dopiero teraz będzie to przez Państwa zatwierdzane. Zbieraliśmy środki na zakup takiego sprzętu. Wszystkie samorządy do tego przystąpiły. Dopiero jak pojawię się z umową przekazania środków to zakup zostanie zrealizowany najszybciej jak to możliwe.

Radny Edward Mocarski: słyszałem, że OPS będą likwidowane, czy faktycznie tak będzie? Czy będą dodatki do emerytur dla OSP?

Komendant PSP: od jakiegoś czasu funkcjonuje projekt ustawy o OSP. Temat przekształcania lub likwidowania OSP jest nie do przyjęcia. Jednostki funkcjonują w ramach stowarzyszenia. Nie wiem skąd pomysł na likwidację. Po pierwszych uwagach strony wnioskującej pomysł został wycofany. Myślę, że żaden samorząd nie dopuścił by zlikwidować jednostki OSP. W tej ustawie pojawia się również informacja o dodatkach do emerytur dla członków OSP. Co do warunków to poczekajmy jak ustawa wejdzie.

Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Pyrzycach na temat ochrony przeciwpożarowej za 2019 i 2020 rok stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Ad. 6

Komendant Powiatowy Policji w Pyrzycach przedstawia informację o stanie bezpieczeństwa        i porządku publicznego w 2019 i 2020 roku.

Radny Artur Wcisło: stan nawierzchni dróg w gminie jest tragiczny. Proszę o interwencję do Powiatu bo stanowi to zagrożenie życia dla wszystkich uczestników dróg. Powiat o to nie dba.

Komendant PP: my jako policja dokonamy lustracji, jednakże jest to poza naszą kompetencją. Przekażemy informację do Powiatu.

Radny Bogdan Wdówka: Od 6 m-cy przez miejscowości przemykają bardzo szybko ciężarówki. Proszę o interwencję i kontrolę tego.

Komendant PP: już Pani Wójt i o tym sygnalizowała. Odcinek drogi został zlustrowany i przekazany wniosek do starostwa o zamontowanie progu zwalniającego. Najpierw chcemy postawić znaki ograniczające prędkość a następnie dokonywać pomiaru prędkości i w razie konieczności nakładać mandaty.

Przewodniczący Rady Jan Adamski: mówi Pan o kontrolach. Czy i w jakiej sytuacji Policjant może zażądać dowodu tożsamości?

Komendant PP: jeśli ma przesłanki formalne to w każdej chwili ma prawo każdego wylegitymować.

Przewodniczący Rady Jan Adamski ogłasza 10 minutową przerwę.

Radny Radosław Pluta opuszcza sesję.

Informacja  Komendanta Powiatowego Policji w Pyrzycach o stanie bezpieczeństwa  i porządku publicznego w 2019 i 2020 roku stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad. 7

Wójt Gminy Iwona Kochel przedstawia sprawozdanie.

Radny Andrzej Skiba: czy znana jest lokalizacja budowy fermy fotowoltaicznej?

Wójt Gminy Iwona Kochel: są tego wizje ale nie chcę zdradzać szczegółów, jak tylko będę znała konkretną lokalizację to przekażę Państw informację.

Radny Bogdan Wdówka: spotkała się Pani z przedstawicielem Banku w sprawie dofinansowana do budowy domów socjalnych, co z tego wynikło?

Wójt Gminy Iwona Kochel: tak odbyło się spotkanie i można pozyskać takie dofinansowanie do budowy domów dla osób które nie mają mieszkania albo do budowy mieszkań dla młodych osób.

Skarbnik Gminy Monika Szustak: gmina może uzyskać dofinansowanie w wysokości 80% ale niestety wymagany 20% wkład dla gminy jest nierealny.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 8

Wójt Gminy Iwona Kochel przedstawia sprawozdanie.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad. 9

Przewodniczący Rady Jan Adamski: sprawozdanie zostało omówione na komisji.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad. 10

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2021 rok.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Dyskusja: brak

Głosowanie: 12 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XVIII/132/21 została podjęta i stanowi załącznik nr 8.

Ad. 11

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli utworzenia linii komunikacyjnych publicznego transportu zbiorowego.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Dyskusja: brak

Głosowanie: 12 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XVIII/133/21 została podjęta i stanowi załącznik nr 9.

Ad. 12

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia zgody na zawarcie umów o świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji   o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Radna Leokadia Zembal: w rozkładzie jazdy podany jest termin przyjazdu do Pyrzyc o 7.55. Raczej dzieci nie zdążą do szkoły choćby bardzo się starały.

 

Wójt Gminy Iwona Kochel: tak widzieliśmy, że jest taka godzina ale będzie to po wakacjach zmienione.

 

Skarbnik Gminy Monika Szustak: do końca roku nie możemy zmieniać trasy kursu ale godziny możemy więc myślę, że te 15 minut jak autobus będzie w Pyrzycach to będzie dobrze.

Głosowanie: 12 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XVIII/134/21 została podjęta i stanowi załącznik nr 10.

Ad.13

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego na terenie gminy Bielice.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Dyskusja: brak

Głosowanie: 12 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XVIII/135/21 została podjęta i stanowi załącznik nr 11.

Ad. 14

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie określenia innego sposobu udokumentowania wykonania obowiązku w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji  o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Dyskusja: brak

Głosowanie: 12 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała nr XVIII/136/21 została podjęta i stanowi załącznik nr 12.

Ad. 15

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Bielice ze Związku Gmin Dolnej Odry.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczącego Wspólnej Komisji   o przedstawienie opinii:

 

Przewodniczący Wspólnej Komisji poinformował o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.

 

Skarbnik Gminy Monika Szustak: wyjście z ZGDO będzie wiązało się dla gminy  z dużymi wydatkami. Byłby to koszt zatrudnienia nowego pracownika, dodatkowo pracownika do księgowości, zakup oprogramowania, koszty wysyłki upomnień. Szacunkowy koszt roczny to 110-120 tys.

 

Radny Bogdan Wdówka: ciężka decyzja, nie wiem jak głosować. My reprezentujemy mieszkańców. Lepiej zrobić chodnik niż dokładać do ludzi którzy nie płacą. Ja bym się przychylał do decyzjo Radnego Kołobycza aby zawiesić to na rok. Nie wiadomo co będzie w innej firmie. A koszty mogą być tylko wyższe.

Skarbnik Gminy Monika Szustak: wszelkie wkłady które ludzie nie uregulują w tym 5% kosztów komornika pokrywa gmina. Jeżeli te pieniądze przeznaczymy na dopłaty do śmieci nie będziemy robić inwestycji.

Radny Edward Mocarski: decyzja jest bardzo ciężka. Ja się boje o segregację. ZGDO biorą jak leci a PPK będą przeglądać nieczystości. i co wtedy zrobimy, kto to zabierze i zapłaci za to. Natomiast koszty w ZGDO są bardzo wysokie. Proponuję abyśmy pozostali jeszcze ten rok. Może się coś wyklaruje.

Radny Andrzej Kołobycz: może wniosek formalny, że dajemy związkowi szansę na rok.

Przewodniczący Rady Jan Adamski: to nic nie da. W każdej chwili możemy wyjść z ZGDO jeżeli byłoby coś nie tak.

Radny Andrzej Skiba: decyzja nie jest łatwa. Biorąc pod uwagę sytuację finansową gminy może być taka sytuacja, że w budżecie gminy nie będzie środków aby dokładać do wywozu nieczystości. Oddźwięk w mojej miejscowości jest taki, że wszyscy mieszkańcy są za wyjściem z ZDGO poza 1 domem. Nikt nie da nam jednak gwarancji, że będzie taniej jak wyjdziemy z ZGDO.

Radny Edward Mocarski: trzeba związek pobudzić do działania aby ludzie którzy nie płacą zaczęli płacić. Te osoby śmieją się w twarz, że wystawiają śmieci za które nie płacą i śmieci są zabierane.

Wójt Gminy Iwona Kochel: ja mam dylemat jak wszyscy. Mamy wielki problem a chcemy jak najlepiej. Ja musze patrzeć na to z tej strony czy urząd podoła to utrzymać jeśli wyjdziemy z ZGDO. Myślę, że trzeba zaryzykować i zostać jeszcze jeden rok. Co Państwo podejmą ja uszanuję i będziemy razem ten wózek ciągnąć.

Radny Bogdan Wdówka: ostatnie wystąpiły Kozielice i co powiedzieli?

Skarbnik Gminy Monika Szustak: dołożyli 70 tysięcy zł. Proszę pamiętać, że inne gminy nie są tak zadłużone. Decyzja oczywiście należy do Państwa.

Głosowanie: 3 za, 9 przeciw, 0 wstrzymujących się.

Uchwała w sprawie wystąpienia Gminy Bielice ze Związku Gmin Dolnej Odry nie została podjęta.

Ad. 16

Radny Cezary Tumasz: mam nadzieję, że podjeliśmy słuszną decyzję ale proszę wrócić do tematu PSZOK aby mieszkańcy mieli ułatwienie.

Przewodniczący Rady Jan Adamski: wiąże to się z monitoringiem, wszyscy co nie płacą za śmieci będą mieli możliwość podrzucania ich do punktu zbioru.

Radny Artur Wcisło: proszę o udostępnienie sal wiejskich do tych ograniczeń co obowiązują.

Radny Bogdan Wdówka: podjęliśmy uchwałę ale tak naprawdę ocenia nas wszyscy mieszkańcy.

 

Radny Artur Wcisło: proszę aby usunąć rozlewisko jak się jedzie do leśniczówki, gdyż tam też mieszkają mieszkańcy.

Wójt Gminy Iwona Kochel: wszystkie drogi zostały przez nas sprawdzone. Mam nadzieję, że z funduszy będziemy mogli te drogi naprawić. Pan Kołobycz jako przedstawiciel spółek wodnych zastanawia się co z tym rozlewiskiem zrobić. Tłucznia na pewno nie możemy wysypać. Postaramy się rozwiązać ten problem.

Wójt Gmina Iwona Kochel: drodzy mieszkańcy Od 1 kwietnia do 30 września br., na terenie całego kraju prowadzone jest największe badanie statystyczne jakim jest Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań. NSP jest realizowany raz na 10 lat przez służby statystyki publicznej we współpracy z Gminami i obejmuje wszystkich mieszkańców naszego kraju. Zgodnie z ustawą o statystyce publicznej udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 jest obowiązkowy. Na terenie naszej gminy jest 1 rachmistrz, który będzie spisywał mieszkańców telefonicznie. Inną forma spisu jest samospis internetowy poprzez stronę  spis.gov.pl lub spis przez pracownika w Urzędzie Gminy Bielice. Bardzo proszę o spełnienie tego obowiązku i nie odkładanie tego na później. Kolejną sprawą o której chciałbym Państwa poinformować jest to, że ruszamy z budową nowych boisk przy szkole     w związku z czym będzie zdejmowana kostka brukowa. Ponieważ ta kostka jest do wykorzystania zwracam się do sołectw, że taką kostkę mogą pozyskać na swoje sołectwo.

Kończąc chciałbym poinformować, że zgodnie z art. 28aa ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U z 2020r. poz. 713) Wójt Gminy przedstawia radzie Raport o stanie Gminy za rok 2020 w terminie do 31 maja 2021r. Raport obejmuje podsumowanie działalności Wójta w roku poprzednim.

Ad. 17

W związku z wyczerpaniem porządku, obrady XVIII sesji Rady Gminy Bielice o godz. 13:15 zamknął Przewodniczący Rady Gminy Bielice Jan Adamski dziękując wszystkim za udział w sesji.

 

 

 

Załączniki do pobrania

Lp. Nazwa pliku Data dodania
1 Protokół z XVIII sesji Rady Gminy Bielice z dnia 2021-05-31 2022-02-01 12:11:20

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

-

Data wytworzenia:
-

Osoba dodająca informacje

Krystyna Rutkowska

Data publikacji:
01-02-2022 12:11:20

Osoba aktualizująca informacje

Krystyna Rutkowska

Data aktualizacji:
01-02-2022 12:11:20