Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Bielice

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół nr XX z nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Bielice z dnia 02.07.2021r.

Początek sesji – godz. 9.00

Miejsce sesji – sala konferencyjna Urzędu Gminy w  Bielicach

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Ponadto na sesji obecni są: Wójt Gminy Bielice – Iwona Kochel, Skarbnik Gminy – Monika Szustak, Radca Prawny – Grzegorz Motak

 

Ad.1

Obrady XX nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Bielice otworzył Przewodniczący Rady Jan Adamski.

Na podstawie podpisanej listy obecności Przewodniczący obrad stwierdził, że na stan            15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych jest więc quorum do prowadzenia prawomocnych obrad w dniu dzisiejszym. Nieobecny usprawiedliwiony jest Radny Radosław Pluta.

Przewodniczący obrad Jan Adamski przywitał wszystkich przybyłych na dzisiejszą sesję.

Ad.2

Porządek sesji został przyjęty i przedstawiał się następująco:

 

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przedstawienie projektu porządku obrad.
  3. Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2021r.
  4. Zamknięcie sesji.

 

Porządek stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

Ad.3

Przewodniczący obrad Jan Adamski oczytał projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bielice na 2021r.

Skarbnik Gminy Monika Szustak odczytuje uzasadnienie do projektu uchwały.

Radna Leokadia Zembal - pani Wójt ja mam takie pytanie, w planie na 2021 rok na fundusz wynagrodzeń było 1260000 zł więc w tym były przewidziane wynagrodzenia dla zastępcy wójta który był w danym momencie jak był plan ustalany. Pani Pluta nie jest zastępcą od pół roku więc te środki chyba są zabezpieczone? Bo jak sobie porównałam w 2018 fundusz wynagrodzeń wynosił 1 055 000 zł, w 2019 r. 1 144 000,  w 2020r 1 222 000zł a był plan na         1 260 000. Moim zdaniem te środki powinny być zabezpieczone? Więc dlaczego tutaj musimy dołożyć 52 000?

 

 Wójt Gminy Iwona Kochel- musimy przesunąć te środki. Ja oddam głos Pani skarbnik, która to wyjaśni.

Skarbnik Monika Szustak- Projekt budżetu jest robiony do 15 listopada. W projekcie budżetu, który dostaje od pracownika merytorycznego dostaje informacje, czy dotyczy to wynagrodzenia pracowników urzędu czy pracowników szkoły i jest to stan zatrudnienia na dzień 15 listopada. Wszyscy wiemy, że była pani zastępca nie została zwolniona, zostało jej zmniejszone wynagrodzenie. Jeżeli zostało zmniejszone wynagrodzenie, został też zmniejszony zakres czynności. Część tych czynności zostało przekazane na rzecz innych pracowników, którzy dostali dodatki. Proszę też pamiętać, że zatrudniliśmy pracownika, którego nie było w momencie projektu budżetu. Jest to pracownik z działu ochrony środowiska, co prawda na część dofinansowania jego wynagrodzenia dostaniemy pieniądze z Ministerstwa Ochrony Środowiska. Ale to jest bardzo znikoma część, bo dostaniemy 30000 zł ale z tego 6000 zł musimy wydać na artykuły promocyjne. Aby utworzyć stanowisko do czystego powietrza, musieliśmy zakupić komputer oraz drukarkę, żeby każdy petent mógł złożyć tutaj wniosek. Dlatego na wynagrodzenie brakuje. W związku z tym zatrudnienie kolejnego pracownika wiąże  się z tym, że trzeba zabezpieczyć środki w budżecie. Powołanie zastępcy i umowa na czas nieokreślony powoduje, że muszą być zabezpieczone środki do końca roku. Dlatego nie ma tych pieniędzy bo jest zwiększona liczba pracowników.

Przewodniczący obrad Jan Adamski- Dziękuję bardzo. Czy odpowiedź panią radną satysfakcjonuje?

Radna Leokadia Zembal- Ja nie neguję tego, że zastępca wójta jest potrzebny. Ja tylko po prostu się pytam, bo między rokiem 2018 a rokiem 2021 jest bardzo duża różnica w wynagrodzeniach, więc albo były tak duże podwyżki albo tyle osób było dotrudnionych  w zakładzie nie wiem?

Skarbnik Monika Szustak- Podwyżki nie były duże. Nie powiem pani jakie było zatrudnienie w 2018 roku ponieważ tutaj jeszcze nie pracowałam Mogę po prostu na następnej sesji podać jaka była liczba zatrudnionych w 2018 roku. Podwyżki jeżeli są w ogóle jakiekolwiek zabezpieczone to są maksymalnie w granicach 5 %. Nie ukryje się, że pracownikom trzeba dawać podwyżki bo pracownicy pouciekają. U nas naprawdę pracownicy w samorządach dużo nie zarabiają.

Przewodniczący obrad Jan Adamski- dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania?

 

Radny Artur Wcisło- Pani Wójt mam takie pytanie do punktu 3, przesunięcie środków z remontu dróg i projektu dróg gminnych. Nie ma pieniążków na remonty dróg gminnych a tu są jeszcze zabierane pieniążki z tego działu? I jeszcze mam pytanie odnośnie zabezpieczenia utylizacji eternitu, czy będą pieniążki na zabezpieczenie tego eternitu, który mieszkańcy składują czy braknie tych pieniążków? Bo przecież nie można tego przewidzieć, ile tego eternitu będzie. Wiadomo, że nie mamy statystyk kto tam zamierza zmieniać pokrycie dachowe a kto nie. Jeszcze do Pani skarbnik od razu bym prosił w punkcie 3 podpunkt a) bo nie wiem czy dobrze usłyszałem: oraz wydatki inwestycyjne projekty dróg gminnych Pani mówiła 16 000? ale ja tutaj w tym podpunkcie nie widzę tego.

Skarbnik Monika Szustak- to uzasadnienie, które piszę do państwa po prostu nie ukrywam że uchwała musiała być bardzo szybko napisana i po prostu to jest moje nie dopatrzenie. Odpowiem też na pytanie Pana, chodzi o remonty dróg gminnych w obecnej chwili nie wydaliśmy z tego paragrafu to jest paragraf 4270 zero złotych bo wydajemy za materiały i usługi 4210 i 4300. W paragrafie inwestycyjnym 6050 na projekty dróg, które w obecnej chwili dalej nie są wykonane mieliśmy zabezpieczone ponad 100 000 zł. Nie było miejsca gdzie indziej przesunąć, bo niestety wszyscy dobrze wiecie, że budżet jest w tym roku bardzo realistyczny. W obecnej chwili też będzie problem bo nie wiem czy nie braknie pieniędzy na zakup oleju opałowego, na ogrzewanie zarówno szkoły jak i Urzędu. Nie było innej możliwości. Co się tyczy pytania Pana o azbest mieszkańcy wnioski mogli składać 21 maja 2021 roku. W związku z tym, że jesteśmy w trakcie z podpisaniem umowy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska, tych wniosków już składać w tym roku nie można. To są pieniądze na dany rok, jeżeli na przykład ktoś będzie zmieniał dach to taki wniosek może złożyć dopiero w przyszłym roku. I to wcale nie koliguje z tym, że my zmniejszamy w planie, że w przyszłym roku mieszkaniec nie otrzyma zwrotu. W ty roku wnioski są po prostu zamknięte, bo termin składania wniosków był do 21 maja tak.

Wójt Gminy Iwona Kochel- Jeszcze tylko dopowiem tak jak tutaj pan radny chce wiedzieć. Proszę się nie obawiać bo na pewno te przesunięcia nie spowodują zaniechanie naszych  inwestycji, że nie zrobimy z tego powodu drogi czy nie odbierzemy azbestu. Jak Pani skarbnik wytłumaczyła kolejna sprawa jest taka, że w tym roku nie mając dofinansowania i tak byśmy żadnej drogi nie zrobili bo mamy za małe pieniądze. Ja dzisiaj jadę na spotkanie dotyczące dofinasowania i  mam nadzieję że będzie ono owocne. Mamy dużą szansę dostać 95% dofinansowania na remonty dróg i wtedy dołożyli byśmy tylko 5%. Żeby te drogi były zrobione to trzeba pozyskać pieniążki z zewnątrz bo z samego budżetu nie damy rady.

Radny Artur Wcisło- To teraz jeszcze takie  pytanie jeżeli ktoś będzie podejmował się zmiany pokrycia dachowego to ten azbest od przyszłego roku musi przechowywać we własnym zakresie na własnej posesji?

Skarbnik Monika Szustak – tak , zawsze tak było

Radny Artur Wcisło- to  jeszcze jedno, odniosę się do pytania Pani Leokadii o budżet i odpowiedz Pni skarbnik, że część pieniążków były na podwyżki dla pracowników.

Skarbnik Monika Szustak – na dodatki dla pracowników za dodatkowe zadania

Radny Artur Wcisło- tak na dodatki dla pracowników ale wiadomo że wszyscy by chcieli wiedzieć bo cały czas mówimy że Gmina jest w ciężkiej sytuacji a tutaj podnosimy pensje pracowników.

Skarbnik Monika Szustak- to nie jest podniesienie pensji tylko dodatek do pensji. Zatrudnienie pracownika polega na tym że dostaje określony zakres czynności więc nie można wymagać od pracownika jeśli dostanie jakieś dodatkowe zadania, że będzie to robił. Nie oszukujmy się, zadań na naszą gminę spada więcej.  To nie jest z mojej strony użalanie ale nawet w ramach pozyskanych środków nie chcę mówić ile jest pracy. To nie jest to że otrzymujemy środki i jest wszystko dobrze. Ja cały czas uważam że otrzymanie środków to jest może 1/5 sukcesu. Jeżeli te środki rozliczymy skończymy inwestycje to już będzie sukces 100%. Tu jak Pani Wójt mówiła wchodzi nowy program Polski Ład i dofinansowania można dostać do 95%. Tylko tu jest taka różnica, że tych pieniędzy nie otrzymamy jak w sytuacji Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych na samym początku. Pieniądze otrzymamy po zakończeniu zadania i będzie weryfikacja. Pieniądze były zabezpieczone na wydatki majątkowe w dziale rozdziale Drogi Gminne. Niestety sama nie miałam świadomości tworząc budżetu że wykonanie kawałka drogi jest tak bardzo drogie i po prostu ceny idą jeszcze w górę. W związku z tym została podjęta decyzja, że z tym przeznaczonych pieniędzy zrobimy projekty dróg gminnych , które najpilniej wymagają remontu. Wydatki inwestycyjne to nie jest remont to jest modernizacja, przebudowa. Mamy sytuację boisk w szkole podstawowej w Bielicach, od kiedy rozmawiamy o tym, że zrobimy boisko w obecnej chwili nie mamy jeszcze podpisanej umowy z wykonawcą . Co prawda jest już ściągany przez pracowników polbruk ale umowa jest jeszcze w trakcie realizacji. Jest wyłoniony wykonawca, zobaczcie trwa to rok czasu. Czy uda nam się w tym roku zrobić projekty na te drogi? Mamy już lipiec. Projektanci potrzebują też czasu. Na projekt na podłączenie Swochowa do oczyszczalni projekt będzie realizowany 12 miesięcy, w momencie kiedy przychodzi projekt nasi pracownicy merytoryczni, którzy się znają wnoszą swoje poprawki. Bo to nie jest że ktoś zrobi projekt i  że my się 100% ze wszystkim zgadzamy, tak mamy w umowie zawarte że za poprawki nie płacimy. Mówię zadań na Gminę jest zlecane bardzo dużo i ja uważam że część pracowników którzy wykonują dodatkowe zadania muszą dostać dodatkowe pieniądze.

Radny Artur Wcisło. Dobrze. Jeszcze jedno pytanie ze względu na to, że będę strzelany pytaniami od mieszkańców bo zgłaszają aby zrobić próg zwalniający próg. Nie b edzie robiony bo jest za drogo. No dobrze przesuwacie pieniądze z tego tutaj na pensję no i teraz wytłumacz mi to dlaczego na to nie ma, a na to jest. Jeszcze jedno właśnie też odnośnie tych remontów dróg. Były ulewy no wiadomo powtarzają się co jakiś czas, intensywność była większa i znowu miejscowość została zalana. Była zgłaszana ta studzienka która zabiera wodę z połowy wioski, znowu zalewało podwórka. Straż z Babina interweniowała tam był nawet Andrzej, widział tą nieszczęsną studzienkę , która nie odbierała wody. Także nie wiem jeszcze raz interweniować żeby ktoś się tym zajął, żeby tą pokrywę zmienili aby z góry była przelewowa kratka czy coś, no bo to są też koszty?  Może wystarczy coś poprawić aby studzienka odbierała tą wodę i nie byłaby potrzebna interwencja straży.

Skarbnik Monika Szustak-  Rozumiem , Panie Radny tylko ja nie wiem czy to jest droga gminna, czy jest droga powiatowa. Pamiętajmy wszyscy mamy też media społecznościowe, też widzę wpisy naszych mieszkańców. Fajnie jest powiedzieć połatajcie dziury tylko jak to jest droga powiatowa my zgodnie z przepisami prawa nie możemy finansować zadań powiatowych, chyba że jest podpisane porozumienie. Część środków daje powiat część środków damy my. Nie możemy finansować zadań kościelnych. To jest naprawdę sprawdzane przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Niech Państwo Radni, mieszkańcy wybaczą Pani Wójt i mi ja się pod czymś takim nie podpiszę ja nie stanę na dyscyplinę finansową. Tylko, że powiem tak, to jest takie moje osobiste odczucie, że ludzie się uaktywniają na Facebooku. Czy gdziekolwiek ktoś pisze jakieś podania do Powiatu do Gminy? Na podania trzeba pisemnie odpowiedzieć, jedynie tyle ja mogę powiedzieć.

Radny Artur Wcisło- ta sprawa była już poruszana przeze mnie tak już od dwóch lat praktycznie .

Skarbnik Monika Szustak-  to jest droga gmina? Przepraszam że przerywam

Radny Artur Wcisło- to jest chyba droga powiatowa

Skarbnik Monika Szustak – No właśnie to może trzeba napisać do Powiatu my też zgłaszamy, ale może złożyć wniosek podpisany przez mieszkańców do powiatu.

Radny Artur Wcisło-  to może by Urząd Gminy zebrał podpisy mieszkańców i złożył do Powiatu. Bo jeżeli  przeciętny Kowalski złoży taki wniosek to ten wniosek sobie będzie leżał, bo to się toczy od dłuższego czasu.

Wójt Gminy Iwona Kochel- Panie Radny my też aż takiego wpływu nie mamy. Jest zgłaszane, jest mówione są przywożeni pracownicy którzy to oglądają. To nie jest tak, że byśmy nie chcieli ale jeśli nie jest to nasze zadanie to mogę tylko to zgłaszać. Postaram się obiecuję jeszcze raz w przyszłym tygodniu  pojechać i mam nadzieję że się uda po którejś interwencji bo ja naprawdę kilka razy to zgłaszałam.

Radny Artur Wcisło-  ja mam zrobione zdjęcia całej tej sytuacji która się powtarza co jakiś czas. Jeszcze chciałbym powiedzieć, że na mapach jak prowadzili przewód energetyczny  przez połowę wioski nie było w ogóle tego rowu w którym płynie rzeka. Mam porobione zdjęcia i jest pokazane jak ten rów płynie gdzie jest studzienka i gdzie przechodzi do rowu melioracyjnego, który jest za moją posesją. Za meliorację tego rowu ja płacę pieniążki, także żeby w tym rowie była woda to musi skądś dopłynąć. Mam zdjęcia do wglądu jak Pani Wójt chce.

Wójt Gminy Iwona Kochel-dobrze ja mogę obiecać że jeszcze raz zainterweniuję i mam nadzieję, że się tym zajmą. Państwo zauważcie, że cokolwiek tu na sesji czy na komisji jest mówione ja naprawdę zgłaszam i staram się. Widzicie, że to później jest wykonywane ale ja też nie mam aż takiej mocy bo oni mi też tłumaczą tym, że  nie ma pieniędzy, nie ma ludzi. Jeśli chodzi o ulewę, która była to i tak dziękować Bogu, że nie przydarzyło się nam to co w innych miastach. Bo widzieliśmy w telewizji co się działo w Szczecinie, samochody były zlane po dach i to jest problem ogólnokrajowy nie tylko w Chabowie. Ale będę interweniować tyle mogę obiecać a jaki będzie sukces to zobaczymy. Proszę mi zdjęcia na pewno dostarczyć.

Przewodniczący obrad Jan Adamski – Dziękuję bardzo Pani Wójt , Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Proszę bardzo jeszcze Pni Radna Zembal jeszcze raz.

Radna Leokadia Zembal- jeszcze mam taką propozycję ponieważ Pani Skarbnik powiedziała, że 25 osób zatrudnia Gmina czyli jest 25 etatów , więc musimy już płacić pefron. A może by jedną osobę z księgowości przesunąć do szkoły. Szkoła niech ma swoją własną księgowość wtedy środki pójdą za nią tam i będzie już mniej osób.

Skarbnik Monika Szustak- osoba która w Urzędzie prowadzi księgowość szkoły, prowadzi tez księgowość Ośrodka Pomocy Społecznej. Dlaczego też jest 25 etatów? Jeden pracownik który pracuje w księgowości przebywa na długoterminowym zwolnieniu lekarskim to jest liczone jako etat, a my na zastępstwo musimy zatrudnić tez osobę. Jeżeli oddelegujemy pracownika do szkoły ktoś będzie musiał przejąć Ośrodek Pomocy Społecznej. Czy naprawdę jest sens tworzyć cały etatu w szkole czy podzielić? Powiem Pani szczerze nie wiem musze się głęboko nad tym zastanowić bo i tak w dziale księgowości będą przesunięcia. Są pomysły na usprawnienia pracy ale w obecnej sytuacji ciężko mi jest powiedzieć. Nie będziemy płacili składek pefron jeżeli skończą się prace interwencyjne ale  tutaj jak Pan Radny Wcisło chce zatrudnić dodatkowo osoby, nie będziemy mieli pracowników interwencyjnych będzie mniej prac wykonywanych. Proszę się liczyć z tym że my naprawdę nie bierzemy firm z zewnątrz, nasi pracownicy dużo rzeczy robią sami czyli koszą trawy, wszelkie remonty są w naszym zakresie i z tego są oszczędności.

Przewodniczący obrad Jan Adamski- Dziękuję Pani Skarbnik. Czy jeszcze  ktoś chciałby  zabrać głos w dyskusji? Jeżeli nie to tylko jeszcze dwa słowa dopowiem sobie w odpowiedzi jak gdyby dla Pana Radnego Wcisło. Myślę że pisma które skierowane byłyby                        z miejscowości czyli powiedzmy przez sołtysa idące nie koniecznie prze Urząd Gminy a wpływające do Powiatu jeżeli to nie będą anonimy podpiszą się pod tymi pismami konkretni ludzie, Starosta że tak powiem łaski nie robi musi to rozpatrzeć. Naciski na Starostwo powinny być. Nie oszukujmy się, patrząc na drogi które w większości są drogami powiatowymi są w stanie opłakanym. Nie oszukujmy się poważnych takich remontów chyba najstarsi Indianie nie pamiętają a tylko klejenie tych dziur bez przerwy daje taki efekt jaki daje czyli prawie zerowy. Także myślę że naciski jeżeliby poszły z różnych miejscowości od mieszkańców oprócz tego oczywiście naciski ze strony Gminy myślę że to powinno dać jakiś efekt. Starosta musi odnieść się do tego a nie potraktować sprawę jako nie byłej.

Radny Bogdan Wdówka- z drugiej strony Starosta wie gdzie mieszka Wójt naszej Gminy. Jeżeli na Chabowo nie ma, to naprawdę Starostwo nie ma kasy tak mi się wydaje.

Przewodniczący obrad Jan Adamski- czyli to jakaś sugestia jeśli chodzi o Panią Premier, chodzi o drogi i byłą Panią Premier. Dobra to taki żart dziękuję. Wobec tego jeżeli już nie ma żadnych głosów zamykam dyskusję przystępujemy do głosowania.

Głosowanie: 12 za, 0 przeciw, 2 wstrzymujących się.

Uchwała nr XX/142/21 została podjęta i stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

Ad. 4

W związku z wyczerpaniem porządku, obrady XX nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Bielice   o godz. 9:40 zamknął Przewodniczący Rady Gminy Bielice Jan Adamski dziękując wszystkim za udział w sesji.

 

 

 

 

 

Załączniki do pobrania

Lp. Nazwa pliku Data dodania
1 Protokół nr XX z nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Bielice z dnia 02.07.2021r. 2022-02-01 12:04:45

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

-

Data wytworzenia:
-

Osoba dodająca informacje

Krystyna Rutkowska

Data publikacji:
01-02-2022 12:04:45

Osoba aktualizująca informacje

Krystyna Rutkowska

Data aktualizacji:
01-02-2022 12:04:45