Zadania i kompetencje Skarbnika Gminy
Skarbnik jest jednocześnie Głównym Księgowym budżetu gminy. Do zadań Skarbnika należy zapewnienie efektywnego gospodarowania środkami publicznymi oraz racjonalnego wykorzystania budżetu gminy a w szczególności:
- koordynowanie, nadzorowanie i kontrolowanie pracy pracowników referatu BiF;
- nadzór nad zbieraniem niezbędnych danych do opracowania projektu budżetu gminy w tym materiałów z samodzielnych stanowisk pracy oraz jednostek organizacyjnych gminy;
- przekazanie informacji z uchwalonego budżetu pracownikom samodzielnych stanowisk pracy oraz jednostkom organizacyjnym gminy, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ustalanie planów finansowych dla jednostek organizacyjnych gminy;
- nadzorowanie i kontrolowanie prawidłowości realizacji budżetu oraz opracowywanie informacji rocznych i półrocznych sprawozdań z wykonania budżetu, celem przedłożenia ich Radzie i wydania opinii przez RIO;
- analizowanie budżetu pod kątem wykorzystania środków pozabudżetowych i innych, będących w dyspozycji gminy oraz zapewnienie prawidłowego dysponowania tymi środkami;
- opracowywanie projektów uchwał w sprawie budżetu gminy i jego zmian;
- opracowywanie niezbędnych instrukcji, regulaminów zgodnie z ustawą o finansach publicznych, rachunkowości i innych przepisów związanych z finansami publicznymi oraz zarządzeń Wójta dotyczących gospodarowania środkami publicznymi;
- zapewnienie właściwego obiegu dokumentów finansowych;
- planowanie pozyskiwania dochodów gminy (podatki, dochody ze sprzedaży, zezwoleń i innych opłat);
- kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym pracownikom do dokonywania kontrasygnaty;
- opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu gminy;
- opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań o sytuacji finansowej gminy oraz zgłaszanie swoich propozycji Wójtowi i Radzie;
- nadzór nad prowadzeniem księgowości i ewidencji majątku gminy;
- przygotowywanie niezbędnych dokumentów do zaciągania przez gminę kredytów, pożyczek, udzielenia poręczeń, gwarancji bankowych, itp.;
- lokowanie wolnych środków na rachunkach bankowych;
- naliczanie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych ;
- nadzorowanie i kontrolowanie prowadzenia księgowości finansowej oraz prawidłowego wykorzystania środków finansowych w podległych jednostkach organizacyjnych gminy;
- współdziałanie i nadzór w sporządzaniu wniosków o pozyskiwanie środków pozabudżetowych w tym również środków unijnych, w dalszej części prowadzenie kontroli merytoryczno – finansowej, aż do ostatecznego rozliczenia;
- nadzór nad osobami odbywającymi: staż, przygotowanie zawodowe lub praktyki w podległym referacie;
- przygotowanie planu i przeprowadzanie kontroli wewnętrznej pracownikom bezpośrednio podległym;
- przygotowywanie niezbędnych dokumentów związanych z naborem pracowników na stanowiska urzędnicze do podległego referatu oraz udział w pracy komisji rekrutacyjnej;
- przygotowywanie dokumentów związanych z przeprowadzeniem służby przygotowawczej dla bezpośrednio podległych pracowników;
- prowadzenie polityki personalnej referatu, w tym:
- ustalanie szczegółowego zakresu czynności pracowników,
- nadzorowanie przestrzegania przez pracowników przepisów bhp oraz p.poż.;
- kontrolowanie przestrzegania przez podległych pracowników dyscypliny pracy, ewidencji czasu pracy, zachowań etycznych,
- ocena okresowa pracowników referatu oraz składanie wniosków w sprawie ich nagradzania lub nakładania kar,
- sporządzanie planów urlopowych swojego referatu i dostarczenie Sekretarzowi;
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, a
w szczególności:
- opracowywania projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości wydawanych przez kierownika jednostki, w tym: dokumentację przyjętych zasad rachunkowości zawierającej zakładowy plan kont, wykaz ksiąg rachunkowych, opis systemu przetwarzania danych, opis systemu ochrony danych, instrukcję obiegu i kontroli dowodów księgowych, instrukcję inwentaryzacyjną, instrukcję kasową,
- prowadzenia ksiąg rachunkowych,
- okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
- wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego,
- sporządzania sprawozdań finansowych,
- zapewnia prawidłowego i terminowego obiegu dokumentów księgowych,
- gromadzenia i przechowywania dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,
- nadzorowania całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez podległych pracowników działu księgowości oraz pracowników innych komórek organizacyjnych jednostki.
- sporządzanie projektów odpowiedzi na interpelacje, zapytania radnych, wystąpienia komisji rady oraz wystąpień pokontrolnych w zakresie swojego stanowiska pracy;
- kontrolowanie wyciągów bankowych;
- przestrzeganie terminowego regulowania należności na rzecz dostawców, wykonawców robót, usług zleconych, itp.;
- przechowywanie umów z dostawcami, wykonawcami robót, usług zleconych, itp.;
- rozpatrywanie skarg i wniosków interesantów dotyczących podległego referatu oraz przygotowywanie propozycji ich załatwienia;
- koordynowanie i nadzorowanie przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych zgodnie z instrukcją;
- odpowiedzialność za koordynację działań w podejmowaniu decyzji o wyodrębnianiu bądź nie wyodrębnianiu w budżecie gminy środków stanowiących „fundusz sołecki”,
- sporządzanie wieloletnich i rocznych programów inwestycyjnych gminy przy współpracy pracownika ds. inwestycji i remontów, gospodarki przestrzennej, drogownictwa;
- opracowywania wieloletniej prognozy finansowej gminy;
- współpraca z samodzielnymi stanowiskami pracy i jednostkami organizacyjnymi gminy w zakresie obrony cywilnej, spraw obronnych i zarządzania kryzysowego;
- planowanie i realizowanie budżetu gminy w zakresie finansowania zadań przygotowania obronnego gminy, realizowanych przez organy gminy, wskazane w planowaniu operacyjnym i programach obronnych;
- kontrolowanie realizacji zadań finansowych w zakresie zadań obronnych wykonywanych przez jednostki organizacyjne gminy;
- nadzorowanie, kontrolowanie, dostarczanie dokumentów i współpraca z firmą dokonującą ubezpieczeń na rzecz urzędu;
- wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Weronika Tarka Data wytworzenia:
05 gru 2015
Osoba dodająca informacje
Weronika Tarka Data publikacji:
11 wrz 2019, godz. 10:05
Osoba aktualizująca informacje
Weronika Tarka Data aktualizacji:
11 wrz 2019, godz. 10:05