Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Bielice

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Zadania i kompetencje Skarbnika Gminy

Skarbnik jest jednocześnie Głównym Księgowym budżetu gminy.  Do zadań Skarbnika należy zapewnienie efektywnego gospodarowania środkami publicznymi oraz racjonalnego wykorzystania budżetu gminy a w szczególności:

  1. koordynowanie, nadzorowanie i kontrolowanie pracy pracowników referatu BiF;
  2. nadzór nad zbieraniem niezbędnych danych do opracowania projektu budżetu gminy w tym materiałów z samodzielnych stanowisk pracy oraz jednostek organizacyjnych gminy;
  3. przekazanie informacji z uchwalonego budżetu pracownikom samodzielnych stanowisk pracy oraz jednostkom organizacyjnym gminy, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ustalanie planów finansowych dla jednostek organizacyjnych gminy;
  4. nadzorowanie i kontrolowanie prawidłowości realizacji budżetu oraz opracowywanie informacji rocznych i półrocznych sprawozdań z wykonania budżetu, celem przedłożenia ich Radzie i wydania opinii przez RIO;
  5. analizowanie budżetu pod kątem wykorzystania środków pozabudżetowych i innych, będących w dyspozycji gminy oraz zapewnienie prawidłowego dysponowania tymi środkami;
  6. opracowywanie projektów uchwał w sprawie budżetu gminy i jego zmian;
  7. opracowywanie niezbędnych instrukcji, regulaminów zgodnie z ustawą o finansach publicznych, rachunkowości i innych przepisów związanych z finansami publicznymi oraz zarządzeń Wójta dotyczących gospodarowania środkami publicznymi;
  8. zapewnienie właściwego obiegu dokumentów finansowych;
  9. planowanie pozyskiwania dochodów gminy (podatki, dochody ze sprzedaży, zezwoleń i innych opłat);
  10. kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym pracownikom do dokonywania kontrasygnaty;
  11. opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu gminy;
  12. opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań o sytuacji finansowej gminy oraz zgłaszanie swoich propozycji Wójtowi i Radzie;
  13. nadzór nad prowadzeniem księgowości i ewidencji majątku gminy;
  14. przygotowywanie niezbędnych dokumentów do zaciągania przez gminę kredytów, pożyczek, udzielenia poręczeń, gwarancji bankowych, itp.;
  15. lokowanie wolnych środków na rachunkach bankowych;
  16. naliczanie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych ;
  17. nadzorowanie i kontrolowanie prowadzenia księgowości finansowej oraz prawidłowego wykorzystania środków finansowych w podległych jednostkach organizacyjnych gminy;
  18. współdziałanie i nadzór w sporządzaniu wniosków o pozyskiwanie środków pozabudżetowych w tym również środków unijnych, w dalszej części prowadzenie kontroli merytoryczno – finansowej, aż do ostatecznego rozliczenia;
  19. nadzór nad osobami odbywającymi: staż, przygotowanie zawodowe lub praktyki w podległym referacie;
  20. przygotowanie planu i przeprowadzanie kontroli wewnętrznej pracownikom bezpośrednio podległym;
  21. przygotowywanie niezbędnych dokumentów związanych z naborem pracowników na stanowiska urzędnicze do podległego referatu oraz udział w pracy komisji rekrutacyjnej;
  22. przygotowywanie dokumentów związanych z przeprowadzeniem służby przygotowawczej dla bezpośrednio podległych pracowników;
  23. prowadzenie polityki personalnej referatu, w tym:

- ustalanie szczegółowego zakresu czynności pracowników,

- nadzorowanie przestrzegania przez pracowników przepisów bhp oraz  p.poż.;

- kontrolowanie przestrzegania przez podległych pracowników dyscypliny pracy, ewidencji czasu pracy, zachowań etycznych,

- ocena okresowa pracowników referatu oraz składanie wniosków w sprawie ich nagradzania lub nakładania  kar,

- sporządzanie planów urlopowych swojego referatu i dostarczenie Sekretarzowi;

  1. prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, a
    w szczególności:
  1. opracowywania projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości wydawanych przez kierownika jednostki, w tym: dokumentację przyjętych zasad rachunkowości zawierającej zakładowy plan kont, wykaz ksiąg rachunkowych, opis systemu przetwarzania danych, opis systemu ochrony danych, instrukcję obiegu i kontroli dowodów księgowych, instrukcję inwentaryzacyjną, instrukcję kasową,
  2. prowadzenia ksiąg rachunkowych,
  3. okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
  4. wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego,
  5. sporządzania sprawozdań finansowych,
  6. zapewnia prawidłowego i terminowego obiegu dokumentów księgowych,
  7. gromadzenia i przechowywania dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,
  8. nadzorowania całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez podległych pracowników działu księgowości oraz pracowników innych komórek organizacyjnych jednostki.
  1. sporządzanie projektów odpowiedzi na interpelacje, zapytania radnych, wystąpienia komisji rady oraz wystąpień pokontrolnych w zakresie swojego stanowiska pracy;
  2. kontrolowanie wyciągów bankowych;
  3. przestrzeganie terminowego regulowania należności na rzecz dostawców, wykonawców robót, usług zleconych, itp.;
  4. przechowywanie  umów z dostawcami, wykonawcami robót, usług zleconych, itp.;
  5. rozpatrywanie skarg i wniosków interesantów dotyczących podległego referatu oraz przygotowywanie propozycji ich załatwienia;
  6. koordynowanie i nadzorowanie przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych zgodnie z instrukcją;
  7. odpowiedzialność za koordynację działań w podejmowaniu decyzji o wyodrębnianiu bądź nie wyodrębnianiu w budżecie gminy środków stanowiących „fundusz sołecki”,
  8. sporządzanie wieloletnich i rocznych programów inwestycyjnych gminy przy współpracy pracownika ds. inwestycji i remontów, gospodarki przestrzennej, drogownictwa;
  9. opracowywania wieloletniej prognozy finansowej gminy;
  10. współpraca z samodzielnymi stanowiskami pracy i jednostkami organizacyjnymi gminy w zakresie obrony cywilnej, spraw obronnych i zarządzania kryzysowego;
  11. planowanie i realizowanie budżetu gminy w zakresie finansowania zadań przygotowania obronnego gminy, realizowanych przez organy gminy, wskazane w planowaniu operacyjnym i programach obronnych;
  12. kontrolowanie realizacji zadań finansowych w zakresie zadań obronnych wykonywanych przez jednostki organizacyjne gminy;
  13. nadzorowanie, kontrolowanie, dostarczanie dokumentów i współpraca z firmą dokonującą ubezpieczeń na rzecz urzędu;
  14. wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Weronika Tarka

Data wytworzenia:
05 gru 2015

Osoba dodająca informacje

Weronika Tarka

Data publikacji:
11 wrz 2019, godz. 10:05

Osoba aktualizująca informacje

Weronika Tarka

Data aktualizacji:
11 wrz 2019, godz. 10:05