Statut Zespołu Szkól Publicznych w Bielicach.
S T A T U T
ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W BIELICACH
Rozdział 1. Postanowienia wstępne
§ 1.
Statut niniejszy stanowi podstawowy dokument wewnętrzny Zespołu Szkół Publicznych w Bielicach.
Statut określa cele i zadania szkoły, zasady organizacyjne pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz administracyjno - ekonomicznej placówki.
§ 2.
Regulaminy działalności Rady Pedagogicznej, Rady Szkoły, Rady Rodziców, samorządu Uczniowskiego oraz inne uchwalone przez te organy nie mogą być sprzeczne ze statutem.
§ 3.
Dyrektor zespołu Szkół Publicznych zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem szkoły wszystkim członkom społeczności szkolnej.
Rozdział 2. Podstawowe informacje o zespole szkół
§ 5.
-
Placówka nosi nazwę: Zespół Szkół Publicznych Bielicach.
-
W skład zespołu szkół, zwanego dalej „zespołem” lub „szkołą”, wchodzi: Publiczna Szkoła Podstawowa w Bielicach i Gimnazjum Publiczne w Bielicach.
-
Siedziba zespołu jest budynek przy ulicy Jana Pawła II 33A w Bielicach.
-
Zespół działa w obwodzie ustalonym przez organ prowadzący.
-
Organem prowadzącym zespół jest Gmina Bielice.
-
Nadzór pedagogiczny sprawuje zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie .
-
Szkole może nadać imię organ prowadzący na wniosek Rady Szkoły lub wspólny wniosek rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.
§ 6.
-
Zespół jest placówką oświatowo - wychowawczą o charakterze publicznym, kształcącym w szkole podstawowej w cyklu sześcioletnim i gimnazjum w cyklu trzyletnim.
-
Zespół prowadzi oddziały przedszkolne.
-
Zespół może prowadzić klasy autorskie według programów opracowanych przez nauczycieli za zgodą organu prowadzącego.
-
Zespół wydaje świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, duplikaty świadectw oraz inne druki szkolne i dokumenty na zasadach określonych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
-
Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej upoważnia absolwentów do kontynuowania nauki w gimnazjum.
-
Świadectwo ukończenia gimnazjum upoważnia absolwentów do kontynuowania nauki w szkołach ponad gimnazjalnych.
-
Zespół prowadzi dla uczniów świetlicę i organizuje dożywianie.
-
Za zgodą organu prowadzącego dyrektor zespołu szkół, może przydzielić dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych uczniami niepełnosprawnymi.
-
W zespole może być prowadzona przez organizację i stowarzyszenia wspomagające proces nauczania i wychowania dzieci, działalność opiekuńczo - wychowawcza w formie świetlic, za zgodą organu prowadzącego i po zapewnieniu przez te organizacje niezbędnych środków rzeczowych i finansowych.
-
Zespół może prowadzić w czasie wolnym od nauki placówkę wypoczynku dla dzieci i młodzieży po uzyskaniu zgody organu prowadzącego, zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Zespół może prowadzić kursy i szkolenia dla uczniów osób dorosłych jako pozaszkolną formę nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 3. cele i zadania szkoły.
§ 7.
-
Szkoła zapewnia uczniom pełen rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
-
Szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku.
§ 8.
-
w zakresie udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej przyjmuje się następujące zasady działania:
-
w celu wyeliminowania napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych uczniowi zostanie zapewniona pomoc w ramach zespołu wyrównawczego, oraz indywidualna pomoc pedagogiczna nauczycieli i kolegów.
-
w kontekście rozwiązywania trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych obowiązkiem każdego wychowawcy jest udzielanie porad i wskazówek, natomiast przypadkach szczególnych kontakt z poradnią rodzinną lub innymi instytucjami wspomagającymi prace szkoły.
-
Uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych rówieśniczych i środowiskowych porady i pomocy udzielać będzie wychowawca, pedagog szkolny poprzez rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami innymi nauczycielami oraz kolegami z grupy.
-
-
W celu przeciwdziałania skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży zakłada się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z instytucjami wspomagającymi szkoły policja, poradnia psychologiczno - pedagogiczna, sąd rodzinny)
§ 9.
-
W celu dobrego współdziałania rodziców, nauczycieli i wychowawców szkole organizuje się wywiadówki ogólnoszkolne, zebrania klasowe, zgodnie z kalendarzem pracy szkoły. Podczas spotkań rodzice mają prawo do:
-
-
zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno - wychowawczymi w danej klasie i całej szkole, oraz z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
-
uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka - jego zachowania, postępów czy trudności w nauce,
-
uzyskiwania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
-
uzyskania informacji oraz porad od pedagoga szkolnego i pielęgniarki,
-
wyrażania i przekazywania dyrektorowi zespołu opinii i uwag na temat pracy szkoły.
-
-
Wszyscy nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny zobowiązani są do uczestniczenia w wywiadówkach szkolnych, a wychowawcy klas do zorganizowania dodatkowo, co najmniej raz na kwartał, spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
Rozdział 4. Organy szkoły - zadania i sposoby rozwiązywania konfliktów.
§ 10.
-
Organami szkoły są:
-
Dyrektor Zespołu Szkół Publicznych w Bielicach
-
Rada Pedagogiczna
-
Rada rodziców
-
Samorząd Uczniowski
-
-
W zespole funkcjonuje Rada Pedagogiczna wspólna dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Szczegółowe zasady jej pracy określa regulamin rady Pedagogicznej .
-
W zespole działa Rada Rodziców. Szczegółowe zasady jej pracy określa regulamin Rady Rodziców.
-
W zespole działa Samorząd Uczniowski zespołu. Szczegółowe zasady pracy Samorządu Uczniowskiego określa regulamin Samorządu Uczniowskiego.
-
W zespole tworzy się stanowiska wicedyrektorów zespołu szkół.
-
Funkcje dyrektora powierza i odwołuje dyrektor zespołu po zaciągnięciu opinii organu prowadzącego rady pedagogicznej.
-
Dyrektor zespołu określa wicedyrektorom zakres ich obowiązków obowiązków kompetencji.
-
Dyrektor zespołu podczas wykonywania swoich obowiązków współpracuje z wszystkimi organami szkoły.
§ 11
-
Wszystkie organy szkoły współpracują w duchu porozumienia tolerancji wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji.
-
Rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom szkoły poprzez swoje reprezentacje: Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
-
Rada rodziców przedstawia swoje wnioski i opinie dyrektorowi szkoły lub Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej podczas protokołowanych posiedzeń tych organów.
-
Wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych posiedzeniach zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach wymagających podjęcia szybkiej decyzji w terminie siedmiu dni.
-
wszystkie organy szkoły obowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach decyzjach terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
§ 12
-
Szkołą kieruje dyrektor, który reprezentuje ją na zewnątrz tryb i zasady powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa o systemie oświaty.
-
Zadania dyrektora szkoły:
-
-
sprawowanie nadzoru wewnątrz szkolnego wobec nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły,
-
kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków między pracownikami,
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywanie oceny pracy nauczyciela zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
-
realizowanie uchwał Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji,
-
nadzorowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej ,
-
dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe ich wykorzystanie.
-
Organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły w zakresie ustalonym przez organ prowadzący szkołę,
-
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych,
-
współpraca z Radą Pedagogiczną, rodzicami, Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami i instytucjami środowiskowymi.
-
Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
-
Występowanie do władz z wnioskiem sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, po wcześniejszym zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
-
-
Dyrektor szkoły ma także prawo:
-
wydawanie poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
-
zatrudniania i zwalniania pracowników szkoły,
-
decydowania o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jego bieżącym funkcjonowaniu.
-
-
Dyrektor szkoły odpowiada za:
-
poziom uzyskanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz opiekę nad uczniami,
-
zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i statutem szkoły,
-
bezpieczeństwo osób znajdujących się w budynku szkoły i podczas zajęć organizowanych przez szkołę oraz stan sanitarny i stan ochrony ppoż. budynku,
-
celowe i zgodne z prawem wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność szkoły,
-
zgodnie z przepisami i prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej,
-
bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.
-
-
W ramach posiadanych uprawnień dyrektor szkoły może, zgodnie z ustalonym w statucie szkoły podziałem kompetencji, zlecić wykonanie zadań nauczycielom zajmującym inne stanowiska kierownicze w szkole chyba, że w przepisach karty nauczyciela lub ustawy są one zastrzeżone do wyłącznej kompetencji dyrektora.
§13.
Dyrektor szkoły może być odwołany na podst. art.38 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.:
-
-
na własną prośbę - za 3 miesięcznym wypowiedzeniem,
-
z inicjatywy organu prowadzącego w przypadku negatywnej oceny wynikającej z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów szkoły - bez wypowiedzenia,
-
z inicjatywy organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadku negatywnej oceny pracy - bez wypowiedzenia,
-
w przypadku szczególnie uzasadnionych, w czasie roku szkolnego - bez wypowiedzenia.
-
§ 14
-
W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jego zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
-
Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły bez względu na wymiar czasu pracy.
-
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
-
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
-
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział - z głosem doradczym - osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
-
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
-
zatwierdzenie planów pracy szkoły,
-
zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
-
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
-
ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
-
podejmowanie uchwał w sprawach skreślania ucznia uczniów listy uczniów,
-
przygotowanie projektu statutu szkoły i ewentualnych zmian.
-
-
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
-
organizacje pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
-
projekt planu finansowego szkoły,
-
wnioski dyrektora szkoły w sprawie przyznania nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
-
propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
-
-
Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust.6 niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
-
Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.
-
W przypadku określonym w ust.9 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
-
Tryb zwoływania, zasady działania i inne kwestie związane z funkcjonowaniem Rady Pedagogicznej ustala regulamin Rady Pedagogicznej.
-
nauczyciele wchodzący w skład Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, rodziców także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 15.
-
W szkole działa Rada Rodziców, która jest reprezentacją rodziców uczniów.
-
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
-
Rada Rodziców może występować do rady Pedagogicznej lub dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
-
Rada Rodziców może gromadzić środki finansowe z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
-
Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin pracy Rady Rodziców.
§ 16.
-
W szkole działa Samorząd Uczniowski.
-
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły, a uczniowie poszczególnych klas tworzą samorządy klasowe.
-
Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami uczniów:
-
Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy:
-
-
rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli, wzajemnego wspierania się, przyjmowanie współodpowiedzialności za jednostkę i grupę,
-
kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stworzenie warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny,
-
motywowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełnienia obowiązków szkolnych,
-
przedstawianie władzom szkoły opinii i potrzeb uczniów,
-
współdziałanie z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki i różnych form zajęć pozalekcyjnych,
-
dbanie o mienie szkolne,
-
organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w nauce,
-
rozstrzyganie sporów między uczniami ( sąd koleżeński),
-
zapobieganie konfliktom między uczniami a nauczycielami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłaszanie go poprzez opiekuna Samorządu Uczniowskiego dyrektorowi szkoły lub Radzie pedagogicznej,
-
dbanie - w całokształcie swojej działalności - o dobre imię i honor szkoły.
-
§ 17
Samorząd Uczniowski jest uprawniony do:
-
-
Przedstawiania Radzie Pedagogicznej wniosków i opinii w sprawach szkoły dotyczących podstawowych praw uczniów,
-
Przedstawienia propozycji do planu dydaktyczno - wychowawczego szkoły wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów,
-
Wdrażanie opinii dotyczących problemów młodzieży,
-
Udział w tworzeniu przepisów wewnątrz szkolnych regulujących życie społeczności uczniowskiej,
-
Wydawanie gazetek, prowadzenie kroniki. Radiowęzła,
-
Współdecydowania o przyznaniu uczniom prawa do korzystania z różnych form pomocy materialnej przeznaczonej dla młodzieży,
-
Zgłaszania kandydatur uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w szkole, wnoszenia uwag do opinii władz szkolnych o uczniach,
-
Udział przedstawicieli - z głosem doradczym - w posiedzeniach Rady pedagogicznej dotyczących spraw wychowawczych i opiekuńczych,
-
Wnioskowania do dyrektora szkoły w sprawie powołania określonego nauczyciela na opiekuna samorządu z ramienia Rady Pedagogicznej,
-
Dysponowania w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu oraz środkami wypracowanymi przez młodzież,
-
Wydawania opinii, na wniosek dyrektora szkoły, w sprawie oceny pracy nauczyciela i skreślania z listy uczniów.
-
§ 18
-
W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
-
Wicedyrektor wykonuje zadania zlecone przez dyrektora.
-
Szczegółowy zakres obowiązków wicedyrektora ustala dyrektor szkoły.
-
Bezpośredni nadzór nad prawidłową realizacją zadań zleconych wicedyrektorowi sprawuje dyrektor szkoły.
-
Do zadań wicedyrektora szkoły należy w szczególności:
-
pełnienie funkcji dyrektora w czasie jego nieobecności,
-
przygotowywanie z dyrektorem szkoły projektów następujących dokumentów programowo - organizacyjnych:
-
- tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych,
- wewnątrz szkolnego systemu oceniania,
- programu wychowawczego szkoły,
- raportu o jakości pracy szkół,
- programu rozwoju szkoły,
-
-
organizacja mierzenia jakości pracy w szkole w zakresie wymienionym w art. 33 ust.1 i 2 ustawy,
-
planowanie organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy szkoły,
-
inspirowanie i wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy szkoły oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
-
gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
-
badania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
-
diagnozowanie wybranych obszarów pracy szkoły,
-
hospitowanie zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli,
-
prowadzenie dokumentacji hospitacji,
-
kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole i właściwych stosunków pracowniczych,
-
udzielanie informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej rodzicom na zebraniach śród okresowych,
-
współpraca z Samorządem Uczniowskim,
-
opieka nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie,
-
egzekwowanie przestrzegania przez uczniów nauczycieli ustalonego w szkole porządku,
-
nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli,
-
nadzorowanie pracy zespołów przedmiotowych, między przedmiotowych, wychowawczych oraz problemowo - zadaniowych.
-
§ 19
-
Zapewnia się wymianę bieżącej informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych decyzjach i planowanych działaniach lub decyzjach przez:
-
zarządzenie wewnętrzne dyrektora szkoły,
-
ogłoszenia wywieszane na tablicy ogłoszeń,
-
zebrania Rady Pedagogicznej, pracowników i obsługi szkoły z kadrą kierownicza szkoły, rodziców z nauczycielami, wychowawcami klas i dyrektorem szkoły,
-
apele szkolne,
-
-
Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowywania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów szkoły .
-
Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły który:
-
zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowana decyzji w granicach ich kompetencji
-
umożliwia rozwiązanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,
-
organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły.
-
§ 20
-
Sposób rozwiązywania sporów i konfliktów:
-
sytuacje konfliktowe między uczniami w klasie, uczniami różnych klas oraz między uczniem a nauczycielem rozstrzygają wychowawcy klas z możliwością odwołania się do dyrektora szkoły.
-
Sytuacje konfliktowe między nauczycielami lub pracownikami szkoły, a także między nauczycielem ( wychowawcą) a rodzicami uczniów rozstrzyga dyrektor szkoły z możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego szkołę lub sądu,
-
Sytuacje konfliktowe między uczniami, lub ich rodzicami, a szkołą oraz konflikty między nauczycielami i pracownikami szkoły a dyrektorem szkoły rozwiązuje organ prowadzący szkołę z możliwością odwołania się stron do sądu,
-
-
Postępowanie podczas rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole:
-
stworzenie warunków sprzyjających swobodnej i pełnej wypowiedzi stron konfliktów w zamkniętym pomieszczeniu bez obecności osób trzecich,
-
przy podejmowaniu decyzji osoba lub organ rozstrzygający konflikt winien poznać i wziąć pod uwagę:
-
- racje obu stron ( informacje świadków konfliktu),
- przyczyny konfliktu,
- stopień zaangażowania stron konfliktu,
- stadium zawansowania konfliktu,
- dotychczasowe i perspektywiczne skutki konfliktu,
- przepisy prawne dotyczące meritum sprawy.
3) Osoba rozstrzygająca konflikt ma prawo do:
- zasięgnięcia opinii znawców przedmiotu,
- 14 - dniowego terminu na zbadanie sprawy,
- przekazanie sprawy innemu organowi w szkole lub organowi prowadzącemu szkołę.
-
Decyzję w sprawie rozstrzygnięcia konfliktu należy podjąć jak najszybciej, najpóźniej w ciągu 14 dni, a w przypadkach uzasadnionych / spory zbiorowe, odwołanie się do innej instancji, konieczność zbadania sprawy lub zebrania informacji/ w ciągu miesiąca.
-
decyzja o której mowa w pkt. 3, powinna być umotywowana, obiektywna, sprawiedliwa dla stron i zgodna z przepisami prawa i statutem.
-
Od decyzji organów szkolnych przysługuje prawo odwołania się stron do organu prowadzącego szkołę, a w przypadku drastycznego naruszenia prawa do sądu.
-
Sposoby rozwiązania konfliktu:
-
polubowne zakończenie sporu przy wzajemnej aprobacie stron konfliktu , z zaprzestaniem pretensji i roszczeń formalnoprawnych,
-
wzajemne przeproszenie się stron w obecności świadków konfliktu,
-
przeproszenie osoby poszkodowanej w konflikcie.
-
Rozdział 5. Organizacja szkoły
§ 21
-
Szczegółową organizacje nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz szkoły opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja każdego roku.
-
Arkusz organizacyjny zawiera listę pracowników, stanowisk kierowniczych, liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz nadobowiązkowych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący .
-
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
-
Kalendarz nowego roku szkolnego przygotowuje dyrektor szkoły w terminie do 15 września.
-
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Liczba uczniów w oddziale powinna wynosić nie więcej niż 26 uczniów .
-
oddział można podzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych i innych, na zajęciach z języków obcych oraz informatyki, z zastrzeżeniem ust.2,
-
podział na grupy jest obowiązkowy podczas ćwiczeń laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów oraz na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów,
-
w oddziałach liczących mniej niż 24 uczniów można dokonywać podziału oddziału na grupy po zapewnieniu środków finansowych przez organ prowadzący szkołę,
-
zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 12 i nie więcej niż 26 uczniów.
-
§ 22
-
Podstawą formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
-
W klasach I -VI szkoły podstawowej i I - III gimnazjum godzina lekcyjna trwa 45 minut.
-
W klasach I - III na zajęciach kształcenia zintegrowanego nie obowiązuje 45 minutowe jednostki lekcyjne.
-
Przerwy między lekcyjne trwają od 10 do 20 minut.
-
Zajęcia nadobowiązkowe mogą być organizowane w ramach środków finansowanych przez organ prowadzący lub Rade Rodziców.
§ 23
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne ( nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia między dyrektorem szkoły a daną placówką.
§ 24
-
Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
-
Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów.
-
Prawa i obowiązki czytelników określa regulamin biblioteki.
-
Biblioteka czynna jest według harmonogramu ustalonego przez nauczyciela bibliotekarza i zatwierdzonego przez dyrektora szkoły.
§ 25
-
Realizacja celów i zadań biblioteki dokonuje się poprzez:
-
gromadzenie zbiorów:
-
§ 26
§ 27
Rozdział 6. Bezpieczeństwo i opieka.
§ 28
§ 29
§ 30
§ 31
§ 32
Rozdział 7. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 33
§ 34
Pracownicy pedagogiczni szkoły to: dyrektor, wicedyrektorzy, nauczyciele, w tym nauczyciele świetlicy, biblioteki, pedagog, psycholog, logopeda.
§ 35
§ 36
§ 37
1. Nauczyciel odpowiada przed dyrektorem szkoły za:
§ 38
§ 39
§ 40
-
księgozbioru podręcznego, lektur oraz literatury dla młodzieży,
-
czasopism przedmiotowo - metodycznych, literatury z zakresu pedagogiki i psychologii dla nauczycieli,
-
pomocy audiowizualnych,
-
opracowanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
udostępnienie zbiorów czytelnikom,
-
organizację warsztatu czytelniczego,
-
pracę pedagogiczna przy stosowaniu różnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa oraz realizację programu „ przysposobienie czytelnicze i informacyjne”,
-
współpracę z dyrektorem szkoły, radą Pedagogiczna i Samorządem Uczniowskim.
-
Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego.
-
Czas pracy nauczycieli bibliotekarzy określają oddzielne przepisy.
-
W bibliotece systematycznie dokonuje się selekcji księgozbioru, wycofując egzemplarze nieaktualne i nieprzydatne w pracy szkoły oraz zaczytane. Czasopisma społeczno - kulturalne oraz prasa codzienna przechowywane są przez rok, czasopisma medyczne - 5 lat.
-
Inwentaryzację księgozbioru przeprowadza się na wniosek dyrektora szkoły, co najmniej raz na 5 lat ( wówczas okres udostępnienia księgozbioru zostaje skrócony).
-
Bezpośredni nadzór nad pracą nauczyciela bibliotekarza sprawuje dyrektor szkoły, zapewniając odpowiednie wyposażenie warunkujące pracę biblioteki oraz bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia.
-
Wydatki biblioteczne obejmują zakup nowych pozycji, ich konserwację, zakup mebli, druków bibliotecznych, materiałów piśmiennych oraz pomocy dydaktycznych.
-
Roczny plan wydatków proponuje nauczyciel bibliotekarz i przekłada do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły i Radzie Pedagogicznej.
-
Wydatki biblioteki mogą być finansowane ze środków budżetu szkoły oraz ze środków Rady Szkoły, Rady Rodziców, samorządu Uczniowskiego.
-
Zadania nauczyciela bibliotekarza określają szczegółowo odrębne przepisy .
-
Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy rodziców lub dojazd do szkoły, szkoła zapewnia świetlicę.
-
Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo - opiekuńczą działalności szkoły, której zadania dotyczą:
-
diagnozowania potrzeb uczniów w zakresie wychowawczym,
-
kształcenia kultury osobistej,
-
kształcenia nawyków higienicznych,
-
poznawania świata,
-
rozwijania i doskonalenia umiejętności formułowania myśli i poprawnego wyrażania ich w mowie i piśmie,
-
tworzenie życzliwej atmosfery sprzyjającej podtrzymywaniu chęci i gotowości do nauki,
-
rozwijania wrażliwości na dobro i piękno, pobudzania aktywności twórczej, kształtowanie umiejętności odbioru zjawisk artystycznych.
-
-
Świetlica prowadzi zajęcia wychowawcze w grupach nie większych niż 25 uczniów.
-
Formy pracy w świetlicy:
-
organizowanie pomocy uczniom słabszym,
-
organizowanie konkursów ( czytelniczych, recytatorskich, rysunkowych),
-
urządzanie wystawek,
-
słuchanie audycji radiowych i nagrań płytowych,
-
oglądanie audycji telewizyjnych, wideo i przeźroczy,
-
udział wychowanków w uroczystościach szkolnych i pracach społecznych na rzecz szkoły i najbliższego otoczenia,
-
organizowanie wycieczek, spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,
-
spotkania z ciekawymi ludźmi, pielęgniarką szkolną.
-
-
Czas pracy świetlicy jest dostosowany do potrzeb szkoły.
-
W świetlicy mogą przebywać uczniowie, którym nie ma możliwości zapewniania zastępstw w przypadku nagłej nieobecności nauczyciela.
-
W celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej w obiekcie szkolnym o wpuszczeniu lub wypuszczeniu z budynku szkoły decydują pracownicy szkoły, mają prawo zatrzymania wszystkich osób.
-
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas zajęć na obiektach sportowych wszystkie drzwi zewnętrzne hali sportowej oraz szatnie powinny być zamknięte. Nauczyciel wychowania fizycznego osobiście przyprowadza uczniów z części dydaktycznej szkoły i odprowadza ich po zajęciach. Uczniom nie wolno indywidualnie udawać się na obiekty sportowe.
-
Wszyscy uczniowie mają obowiązek dostosowania się do poleceń nauczycieli dyżurnych oraz pracowników obsługi szkoły podczas wchodzenia do budynku, korzystania z szatni podczas przerw między lekcyjnych. Zasady organizacji przerw miedzy lekcyjnych i pełnienia dyżurów określa załącznik.
-
Za organizację szatni szkolnej odpowiada sprzątaczka. Uczniom nie wolno bez pozwolenia sprzątaczki wchodzić do szatni.
-
Uczniom nie wolno oddalać się poza teren szkoły pod rygorem kary.
-
Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie organizowanych przez nauczycieli zajęć na terenie szkoły oraz poza jej terenem w trakcie wycieczek:
-
podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia. Zobowiązany jest on również do niezwłocznego poinformowania dyrektora zespołu o każdym wypadku mającym miejsce podczas powyższych zajęć. Wycieczki szkolne są organizowane i rozliczane zgodnie z zapisami Regulaminu wycieczek szkolnych, który stanowi załącznik do niniejszego statutu,
-
podczas zajęć poza terenem szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych - kierownik wycieczki wraz z opiekunami.
-
-
Prowadzący zajęcia zobowiązani są do:
-
przestrzegania zasad bezpieczeństwa uczniów na prowadzonych przez siebie zajęciach,
-
do systematycznego kontrolowania pod względem BHP miejsca, w którym prowadzone są zajęcia,
-
samodzielnego usuwania dostrzeżonego zagrożenia lub niezwłocznego zgłoszenia kierownictwu szkoły,
-
kontroli obecności uczniów na każdych zajęciach edukacyjnych,
-
pełnienia dyżurów na przerwach w wyznaczonych miejscach wg planu dyżurów,
-
wprowadzania uczniów do sal i pracowni oraz przestrzegania rgulaminów obowiązujących w tym pomieszczeniu.
-
-
W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku ( informatyka, fizyka, chemia, technika) opiekun pracowni opracowuje regulamin pracowni i na początku roku zapoznaje z nim uczniów.
-
W salach gimnastycznych i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza:
-
sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć,
-
dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów,
-
dostosowuje wymagania i formę o możliwości fizycznych uczniów,
-
asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządzie,
-
nie wydaje uczniom przed zajęciami kuli, oszczepu, dysku, ciężarów oraz sprzętu skoczni wzwyż.
-
-
Nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów przed rozpoczęciem swoich zajęć edukacyjnych, w czasie przerw między lekcyjnych oraz po zajęciach według ustalonego przez dyrektora szkoły planu dyżurów.
-
Nauczyciele wychowania fizycznego pełnią dyżury w obiektach sportowych przed i po każdej swojej lekcji,
-
Dyżurującemu nauczycielowi nie wolno zejść z dyżuru do czasu zastąpienia go przez innego nauczyciela.
-
Nauczyciele pełnią dyżur wg wywieszonego grafiku.
-
W czasie zajęć edukacyjnych pozalekcyjnych obowiązki nauczyciela dyżurnego pełni nauczyciel prowadzący dane zajęcia.
-
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci pełni w czasie zajęć pozalekcyjnych obejmuje czas chwili przyjścia uczniów na te zajęcia do chwili opuszczenia przez uczniów szkoły po zajęciach.
-
Dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom na korytarzach i w sanitariach.
-
W razie nieobecności nauczyciela dyżurnego w wyznaczonym dniu dyrektor wyznacza w zastępstwie innego nauczyciela do pełnienia dyżuru.
-
W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel, który jest świadkiem zawiadamia pielęgniarkę szkolną a następnie dyrektora szkoły.
-
Dyrektor szkoły zapewnia uczniowi udzielenie niezbędnej pomocy i w razie potrzeby zawiadamia rodziców i pogotowie ratunkowe, oraz zespół przypadkowy, który sporządza protokół wypadku.
-
W szkole organizowana jest świetlica dla uczniów - każdy uczeń korzystający ze świetlicy ma obowiązek przestrzegania jej wewnętrznego regulaminu.
-
W zespole szkół funkcjonuje gabinet pielęgniarki.
-
Obowiązkiem każdego ucznia jest zgłaszanie wszelkich problemów zdrowotnych do pielęgniarki szkolnej, a w przypadku jej nieobecności nauczycielowi odpowiedzialnemu w tym czasie za ucznia.
-
Rodzice mają obowiązek zgłaszać wychowawcy choroby dziecka, które mogą mieć wpływ na rodzaj udzielanej pierwszej pomocy.
-
Uczniom z rodzin patologicznych i znajdujących się w trudnych warunkach materialnych dyrektor szkoły wraz z Radą Rodziców - na wniosek zainteresowanych rodziców lub uczniów organizują:
-
doraźną pomoc materialną lub zwalniają z opłat,
-
czynią starania o pozyskanie dodatkowych środków na tę działalność.
-
-
w szkole zatrudnia się pracowników pedagogicznych, administracyjnych, ekonomicznych i pracowników obsługi,
-
zasady zatrudniania pracowników szkoły regulują odrębne przepisy.
-
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów ( wychowanków).
-
Zadania nauczyciela:
-
odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
-
odpowiedzialność za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
-
dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
-
wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
-
bezstronność i obiektywizm, w ocenie uczniów, oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
-
udzielanie pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
-
doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
-
sporządzanie planów wynikowych do poszczególnych przedmiotów zgodnie z obowiązującą podstawą programową kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów oraz wybranym programem nauczania,
-
aktywny udział w pracy rady pedagogicznej,
-
prowadzenie ustalonej odrębnymi przepisami dokumentacji pracy związanej z realizacją zadań dydaktyczno - wychowawczych lub wychowawczo - opiekuńczych,
-
prowadzenie ( zleconego przez dyrektora ) wychowawstwa klasy,
-
opieka wychowawcza w czasie wycieczek szkolnych, imprez i konkursów organizowanych w dni wolne od pracy nauczyciela,
-
pełnienie dyżurów w szkole,
-
wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora szkoły, a wynikających z organizacji pracy szkoły,
-
informowanie ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej o przewidywanej dla niego ocenie okresowej (rocznej), a w przypadku stopnia niedostatecznego - informowania ucznia i rodziców w formie pisemnej, na miesiąc przed zakończeniem okresu (roku).
-
-
Nauczyciel decyduje o wyborze metod, form organizacyjnych, programów, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.
-
W przypadku posiedzenia koła przedmiotowego, koła zainteresowań lub innych zajęć pozalekcyjnych decyduje o doborze treści programowych.
-
Decyduje o ocenie semestralnej i rocznej swoich uczniów, zgodnie z kryteriami zawartymi w MEN w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz kryteriami zawartymi w wewnątrz szkolnym systemie oceniania.
-
Wnioskuje w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.
-
Nauczyciel wychowawca decyduje o ocenie zachowania swoich uczniów, uwzględniając funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
-
Czynnie uczestniczy w opiniowaniu spraw istotnych dla życia szkoły.
-
-
poziom wyników dydaktyczno wychowawczych w obrębie realizowanych zajęć edukacyjnych,
-
stan warsztatu pracy i urządzeń oraz przydzielonych mu środków dydaktycznych,
-
skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie przydzielonych dyżurów,
-
nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub w przypadku pożaru,
-
zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkolnego przydzielonego mu przez dyrektora.
-
-
Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z kodeksem pracy.
-
Nauczyciele mianowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienie godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 ustawy Karta Nauczyciela.
-
Nauczyciele danego przedmiotu lub bloków przedmiotowych, nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe, problemowo-zadaniowe i wychowawcze.
-
Praca zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
-
Cele i zadania zespołu obejmują:
-
zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych a także uzgodnienia decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,
-
podnoszenia poziomu nauczania poprzez wymianę doświadczeń,
-
poszerzanie i aktualizowanie wiedzy w zakresie nauczanego przedmiotu poprzez organizowanie narad, dyskusji itp.
-
Wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz narzędzi pomiaru dydaktycznego,
-
organizowanie doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
-
współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wposażenia,
-
opiniowanie przygotowanych szkolnych i autorskich programów nauczania.
-
-
Dyrektor szkoły coroczni powierza nauczycielom sprawowanie opieki wychowawczej nad oddziałem.
-
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca opiekuje się oddziałem przez cały okres nauczania, tj. w klasach I - III, IV - VI szkoły odstawowej i I - III gimnazjum.
-
Dyrektor szkoły może zmienić nauczyciela wychowawcę w przypadku:
-
przeniesienia nauczyciela,
-
długotrwałej nieobecności,
-
braku efektów w pracy wychowawczej,
-
jeżeli na zebraniu rodziców danego oddziału, zawołany na pisemny i umotywowany wniosek złożony do prezydium rady rodziców przez co najmniej 51% ogółu rodziców uczniów danej klasy, za zmianą nauczyciela wychowawcy opowiedzą się wszyscy rodzice obecni na zebraniu, stanowiący co najmniej 80% ogółu rodziców klasy.
-
-
Zadaniem nauczyciela wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
-
tworzenie warunków wspomagających rozwój uczenia, proces jego uczenia się i przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
-
inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
-
podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie problemów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
-
-
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Weronika Tarka Data wytworzenia:
06 sie 2003
Osoba dodająca informacje
Weronika Tarka Data publikacji:
03 sty 2020, godz. 12:20
Osoba aktualizująca informacje
Weronika Tarka Data aktualizacji:
03 sty 2020, godz. 12:20